Kraftig økning i bilbranner: Her er årsakene

Forsikringsutbetalingene for bilbranner har økt med 42 prosent på bare to år.

DIN EGEN SKYLD: Årsaken til økningen i branner er mer avansert utstyr og økt salting. Men dersom du aldri tar motorvask kan det bidra til brannen, tror forsikringsselskapene. Foto: Gjensidige
DIN EGEN SKYLD: Årsaken til økningen i branner er mer avansert utstyr og økt salting. Men dersom du aldri tar motorvask kan det bidra til brannen, tror forsikringsselskapene. Foto: GjensidigeVis mer

Det er svært dramatisk når bilen begynner å brenne, noe stadig flere opplever. De siste årene har antall bilbranner økt jevnt og trutt – fra 3.291 i 2016 til 3.496 i fjor.

Enda verre er økningen i forsikrings-utbetalingene. De økte med 42 prosent på disse to årene – fra 196 til 278 millioner kroner.

Noen enkel årsak til økningen kan ikke forsikringsselskapene peke på. De setter skylden på mer avanserte biler, med mer elektrisk utstyr - i kombinasjon med mer salting på veiene. Men også bileierne får litt av skylden ...

DYRERE BILER: Moderne biler har mer avansert utstyr som kan være årsak til at brann oppstår. Samtidig er de dyrere å reparere hvis det i det hele tatt er mulig. Foto: Marie Korsvoll Evensen
DYRERE BILER: Moderne biler har mer avansert utstyr som kan være årsak til at brann oppstår. Samtidig er de dyrere å reparere hvis det i det hele tatt er mulig. Foto: Marie Korsvoll Evensen Vis mer

Mer salting gir branner

- Dette med bilbranner er noe vi følger svært nøye, siden det oppleves som veldig dramatisk for dem som erfrar det, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If forsikring til Dinside.

Han peker på tre hovedårsaker til at både antall branner og utbetalingene har økt mye de siste årene.

- For det første er moderne biler blitt mer og mer høyteknologiske og komplekse. De er nesten som et nettbrett på hjul, med svært mye elektronikk, ledninger og koblingspunkter. Jo mer elektrisk utstyr, jo større sannsynlighet er det for at noe kan begynne å brenne. I tillegg ser vi at økt salting fører til mer korrosjon i elektriske anlegg, spesielt i kontakter, og dermed økt risiko for brann, sier Clementz.

Utbetalinger etter bilbrann

År Sum
2018278 mill. kr.
2017225 mill. kr.
2016196 mill. kr.
2015194 mill kr.

Ingen tar motorvask

Som en siste årsak peker han på noe som var vanlig før, men som nesten ingen bileiere gjør lenger.

- Tidligere var det vanlig å ta motorvask på bilen. Nå er det imidlertid ikke mange som tar sjansen på å gå løs på motorrommet, på en moderne bil med en høytrykksspyler. Det kan jeg forstå, men et skittent motorrom med støv og oljerester bidrar til at en brann får godt tak, sier Clementz, som minner oss på at vi i 2018 også hadde en del påtente bilbranner i Oslo som endte med flere totalvrak.

Dyrere å reparere

I Gjensidige forsikring ser de heller ingen enkelt årsak, som kan forklare den kraftige økningen i utbetalinger etter bilbranner. Bjarne Aani Rysstad, informasjonssjef i selskapet, peker i likhet med kollegaen i If på at bilene er blitt mer komplekse.

- De blir stadig mer høyteknologiske og får flere elektriske komponenter. Jo flere av disse, desto større er selvfølgelig sjansen for at feil oppstår - og det kan begynne å brenne. Moderne biler er også dyrere å reparere. Det er en av forklaringene på at utbetalingene øker så mye, forklarer Rysstad.

BATTERI-BRANN: Forsikringsselskapene ser ikke at elbiler brenner oftere enn andre biler, men dersom batteriet først tar fyr, er det nesten umulig å slukke. Foto: If
BATTERI-BRANN: Forsikringsselskapene ser ikke at elbiler brenner oftere enn andre biler, men dersom batteriet først tar fyr, er det nesten umulig å slukke. Foto: If Vis mer

Elbiler brenner ikke oftere

Mange har trodd at det store antall elektriske biler på norske veier ville være en del av denne forklaringen, men ingen av de to selskapene har sett at elbiler brenner oftere enn andre biler.

- Nei, vi har ikke sett dette som en trend. Men etter hvert som antallet elbiler øker, vil selvfølgelig også flere av disse brenne, sier Rysstad.

- En brann i en elbil kan oppstå på samme måte som i en bensin- eller dieselbil. Det som vi har sett som en utfordring er dersom batteriet i elbilen begynner å brenne. En slik brann er svært vanskelig å slukke. Det er ikke sikkert at brannvesenet klarer å slukke den en gang, fortsetter informasjons-sjefen.

GIFTIG RØYK: - Hold deg unna røyken hvis du forsøker å slukke. Den kan være giftig, forteller brannteknisk utreder Rune Nielsen i Gjensidige. Foto: Gjensidige
GIFTIG RØYK: - Hold deg unna røyken hvis du forsøker å slukke. Den kan være giftig, forteller brannteknisk utreder Rune Nielsen i Gjensidige. Foto: Gjensidige Vis mer

Diesel-problemer

I en del utenlandske statistikker har moderne dieselbiler kommer ut med høyere risiko, enn andre biler. Drivstoff under svært høyt innsprøytingstrykk og resirkuleringssystem for eksosgass har vært framhevet som et par årsaker.

I fjor sommer måtte for eksempel BMW kalle tilbake 324.000 dieselbiler i Europa, etter 27 motorbranner på kort tid i Korea. Det var en feil på en ventil for resirkuleringen av eksosgassen, som var årsaken til brannene.