Coronaviruset

Kraftig nedgang i rushen

Én av tre biler borte i rush-trafikken i Oslo og Bergen.

KRAFTIG NEDGANG: Det var glissen trafikk inn og ut av de store byene i dag. Dette er webkameraet ved Heimdalskrysset i Trondheim. Det øverste bildet viser morgenen mandag 9. mars. Det nederste 16. mars. Foto: Statens vegvesen.
KRAFTIG NEDGANG: Det var glissen trafikk inn og ut av de store byene i dag. Dette er webkameraet ved Heimdalskrysset i Trondheim. Det øverste bildet viser morgenen mandag 9. mars. Det nederste 16. mars. Foto: Statens vegvesen. Vis mer

Coronaviruset setter sitt tydelige preg på trafikkbildet. I morgentimene mandag var det langt mindre trafikk inn mot de store byene enn det som er normalt. Faktisk kunne du kjøre køfritt inn og ut av storbyene, i det som normalt er verste rushtiden.

En av tre borte

Trafikktelleren på Ramstadsletta vest for Oslo sentrum, viste at det var nesten 34 prosent færre biler på veiene mellom klokka 6 og 10. Mens det forrige mandag passerte 23.398 biler i tidsrommet, var tallet 15.468 på samme tid mandag 16. mars.

Vi ser de samme tendensene i både Bergen og i Trondheim. På Danmarksplass i Bergen, var nedgangen hele 35,3 prosent og på Heimdalsmyra i Trondheim på 28,5 prosent.

Tallene er hentet fra Statens vegvesen.

Synkende drivstoffpriser

Coronaviruset og synkende oljepriser, har samtidig ført til rimeligere drivstoff mange steder. Allerede fredag i forrige uke, så vi bensinpriser på under 14 kroner.

- Prisen på drivstoff har falt som følge av lavere etterspørsel etter både råolje og raffinerte produkter som bensin og diesel. Nedgangen i etterspørsel kan i stor grad tilskrives følgene av coronaviruset, som påvirker reiseaktiviteten og det generelle aktivitetsnivået globalt, sa kommunikasjonsdirektør Kjetil Foyn i Circle K til Dinside fredag ettermiddag.

- Vi følger det internasjonale markedet for drivstoff tett og justerer prisene i takt med svingningene i innkjøpsprisene. I tillegg kommer lokale priskriger som presser prisene.

Les mer om prisutviklingen i saken under.