Kraftig kost fra Seat

Seat Leon Cupra R kommer nok ikke i første rekke til å henvende seg til de som liker bilturer i sedat tempo. Bilen er utelukkende bygget for fart.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Seat satser på ungdommen, og ungdommen liker å flørte med fart. Med 210 hester under panseret blir Seat Leon Cupra R en rullende fartsbølle, med et fartspotensial som strekker seg godt over 230 kilometer i timen.

Man tager en motor... fra Audi S3.

Resepten er enkel. For i Volkswagen-konsernets hyller ligger samme motoren som man finner i Audi S3 – den velkjente firesylindrede rekkemotoren med et slagvolum på 1.8 liter. Med fullt trykk på turboen, og maksimal kjøling fra de to ladeluftkjølerne, yter motoren 210 hester og har et maksimalt dreiemoment på 270 Nm ved 2.100 omdreninger i minuttet. Resultatet er at du kan får UP til å skru på blålysene etter bare 7 sekunder – da passerer du nemlig 100 kilometer i timen fra stillestående.

Forandringer på understellet

Til å få kreftene på denne forhjulsdrevne landeveisraketten ned i bakken, har Seat naturligvis gjort visse forandringer av understellet. Blant annet er krengningstabilisatorene kraftigere foran og bak, samtidig som fjærer og dempere er oppgradert. Sammenliknet med Leon 4 Cupra er Cupra R om lag 10 prosent stivere. Under skjermene skjuler det seg dessuten 17 tommers felger med dekk i dimensjonen 225/45 17.

Kjerra blir dyr

Foreløpig er Seat Leon Cupra R bare vist som en prototype på bilutstillingen i Barcelona – men Seat bekrefter at bilen skal settes i produksjon. Det er imidlertid usikkert når, og om, bilen kommer til Norge. Prisen kan vi i såfall bare spekulere i, men at den vil havne et stykke over 400.000 kroner er nok bedre tippet enn hva fartshungrige 18 åringer skulle ønske.

  • DinSide Motor sine nyheter om Seat

  • DinSide Motor sine tester av Seat