Oppgradert BMW 330e

Kraftig forbedret rekkevidde

Nå begynner virkelig de ladbare hybridene å bli interessante. Vi har kjørt den nye 330e, BMWs elektrifiserte muskelbunt med forlenget rekkevidde.

STRØMMER PÅ: BMWs nyeste ladbare hybrid, oppgraderte BMW 330e, kommer snart til Norge med både mer toppeffekt og lengre rekkevidde. Vi kan skrive under på at fremskrittet er merkbart. Foto: Knut Moberg
STRØMMER PÅ: BMWs nyeste ladbare hybrid, oppgraderte BMW 330e, kommer snart til Norge med både mer toppeffekt og lengre rekkevidde. Vi kan skrive under på at fremskrittet er merkbart. Foto: Knut MobergVis mer

For tre år siden testet vi BMWs 3-serie i den ladbare versjonen 330e. Vi likte kjøredynamikken og den gunstige prisen, men syntes bidraget fra batteriet var i minste laget. Vi kom bare 19 kilometer på strøm under vår måling, men det skal sies at det var vinterstid med noen minusgrader. Snaut likevel.

I 2018 ble det registrert 642 3-serie i Norge og av dem var 71 prosent den ladbare 330e av første generasjon, som bare kom som sedan med bakhjulsdrift. Det forteller litt om hvor viktig det er med en versjon med ledning og plugg.

Vi var derfor spent da vi satte oss inn i den splitter nye ladbare til BMW. Navnet 330e er det samme og bensinmotoren, en noe ned-tunet versjon av den som sitter i 330i, er lite forandret, men det meste annet er nytt.

Helt ny utvendig og innvendig

Det er nemlig den helt nye generasjon 3-serie som er basis for bilen og det er bare av det gode. Det er ikke for ingenting vi vurderte den som muligens BMWs beste bil ut fra en totalvurdering, i test. Dette er derfor ikke en ny test av modellen som sådan, det kan du lese mer om i den testen.

Det er derimot en vurdering av den nye plug-in hybriddrivlinjen i den nye innpakningen.

Og vi kan si her og nå at bilen generelt, og rekkevidden på bare strøm, i særdeleshet, er kraftig forbedret.

SOM FORVENTET: Interiøret er som i enhver 3-serie av den nyeste generasjonen, med unntak av diskret, e-spesifikk dekor og flere muligheter for å konfigurere det digitale instrumentpanelet, som vi for øvrig synes blir for overlesset med informasjon, og ikke av de lettest lesbare. Foto: Fabian Kirchbauer
SOM FORVENTET: Interiøret er som i enhver 3-serie av den nyeste generasjonen, med unntak av diskret, e-spesifikk dekor og flere muligheter for å konfigurere det digitale instrumentpanelet, som vi for øvrig synes blir for overlesset med informasjon, og ikke av de lettest lesbare. Foto: Fabian Kirchbauer Vis mer

Også som stasjonsvogn

Selv om vi bare har hatt anledning til å kjøre sedan-utgaven av den nye BMW-en med plugg, er det allerede klart at den også kommer som stasjonsvogn til neste år. Gode nyheter for dem som vil kjøre ladbart og trenger bagasjeplass. Denne er nemlig en smule knapp i 330e sedan - volumet til oppakning er 105 liter mindre enn i de andre versjonene og de 375 litrene til rådighet er fem liter mindre enn i en VW Golf.

Ekstra vekt

Bortsett fra det, har vi ikke mye negativt å si om nykommeren; det måtte være at bilen under krappe svingmanøvre minner oss på at den drar på cirka 200 kilo mer vekt enn sin slektning som går på bare bensin. Men under vanlig kjøring er ikke dette man merker noe som helst til.

RASK: Med sine 252 hestekrefter, som under maksimal belastning økes til 292, akselererer nye 330e hakket raskere til 100 enn forgjengeren: 5,9 sekunder mot 6,1. Det er rimelig raskt for en mellomklasse-sedan til under en halv million. Foto: Daniel Kirchbauer
RASK: Med sine 252 hestekrefter, som under maksimal belastning økes til 292, akselererer nye 330e hakket raskere til 100 enn forgjengeren: 5,9 sekunder mot 6,1. Det er rimelig raskt for en mellomklasse-sedan til under en halv million. Foto: Daniel Kirchbauer Vis mer

Da har vi i grunnen gjort unna de små minuspoengene vi har notert ved denne bilen. For øvrig er nemlig dette en herlig bil å kjøre, og den kan også vise seg å være en vinner på økonomi.

For dem som eksempelvis bare sporadisk drar på langtur, men i hovedsak bruker bilen til daglig jobbpendling og passer på å lade batteriene hjemme og eventuelt på jobb hvis avstanden er noe særlig over 25 kilometer (oppgitt rekkevidde på bare strøm er seks mil (59 - 66k km er oppgitt, avhengig av utstyrsnivå), vil nemlig kostnadene til drivstoff bli temmelig lave.

PROGRAMVELGER: Her kan du velge om bilen skal være maksimalt effektiv, maksimalt økonomisk eller så sportslig som mulig. Foto: Daniel Kirchbauer
PROGRAMVELGER: Her kan du velge om bilen skal være maksimalt effektiv, maksimalt økonomisk eller så sportslig som mulig. Foto: Daniel Kirchbauer Vis mer

Større batteri og ny programvare

Så, hva har BMW gjort? Jo, de har tatt utgangspunkt i den flotte nye 3-seriemodellen utstyrt med den tidligere nevnte firesylindrede 2-liters maskinen, som i denne bilen har en maksimal effekt på 184 hestekrefter.

Så har de har plassert en bare marginalt større, men mer effektiv batteripakke enn forrige gang under baksetet (slik er vektfordelingen 50:50 bevart), og skrått over/bak den en mindre bensintank på 40 liter.

Batteripakken, med 354 volts spenning, har en bruttokapasitet på 12 kWt. Den kan lades til 80 prosent på 2 timer og 25 minutter på 3,7 kW (16A/230V).

Denne forsyner elektromotoren, som er integrert med automatgirkassen, en utmerket og kjent 8-trinns Steptronic, med opptil 113 hestekrefter og leverer en trekkraft på opptil 265 newtonmeter fra start opp til 3170 omdreininger. Det gjør det mulig, noe vi verifiserte på Autobahn, å kjøre på bare elektrisitet i opptil 140 kilometer i timen.

DEN LILLE DETALJEN: Det er bare på ladeluken på venstre forskjerm og på emblemet bak at den ladbare 3-serieversjonen 330e avslører seg. Foto: Daniel Kirchbauer
DEN LILLE DETALJEN: Det er bare på ladeluken på venstre forskjerm og på emblemet bak at den ladbare 3-serieversjonen 330e avslører seg. Foto: Daniel Kirchbauer Vis mer

Vesentlig lengre rekkevidde - på strøm

Gjør man det, oppnår man selvsagt ikke optimal rekkevidde. Men vi gjorde dette forsøket vårt med makshastighet på strøm under første prøvekjøringsetappe - som skulle foregå på bare strøm, og kom likevel litt over fem mil. Da kjørte vi både gjennom landsbyer i Taunus-området i 50 kilometer i timen, på vanlig landevei i 100 og en kortere strekning på Autobahn. Temperaturen lå over 30 grader og klimaanlegget jobbet for fullt.

Dette tyder på at reell rekkevidde faktisk er forbedret med muligens mer enn de 50 prosentene BMW oppgir.

DET LILLE VI TREKKER FOR: Bokstavelig talt, for 375 liter er noe snaut. Men etterhvert kommer stasjonsvognen og da blir BMW-en en fullverdig konkurrent til Mercedes-Benz 300 de. Foto: Daniel Kirchbauer
DET LILLE VI TREKKER FOR: Bokstavelig talt, for 375 liter er noe snaut. Men etterhvert kommer stasjonsvognen og da blir BMW-en en fullverdig konkurrent til Mercedes-Benz 300 de. Foto: Daniel Kirchbauer Vis mer

«Glupere» enn før

I det hele tatt har det mye hybridsystemet blitt betydelig mer effektivt enn før. Det har å gjøre med at energiflyten styres på en mer «intelligent» måte enn før, i tillegg til den økte batterikapasiteten. Blant annet benyttes, som i de nye ladbare versjonene av 7-serie og X5, navigasjonssystemet slik at hybridsystemets nye «hjerne», i automatisk hybridmodus, veksler mellom bruk av bensinmotoren og elektromotoren ut fra hvor det er mest effektivt.

Eksempelvis vil den sørge for at det kjøres på strøm i tettbygd strøk eller under køkjøring, med veksling mellom strøm og bensin på landeveien, og en kombinasjon av begge for maksimal ytelse under hard belastning - for eksempel ved maksimal akselerasjon i påkjøringsfeltet til motorveien, eller en forbikjøring.

VELG SELV: I hybridmodus kan du la bilen tilpasse seg selv, eller du kan velge maksimalt økonomisk kjøring - på bekostning av en del kjøreglede. Foto: Daniel Kirchbauer
VELG SELV: I hybridmodus kan du la bilen tilpasse seg selv, eller du kan velge maksimalt økonomisk kjøring - på bekostning av en del kjøreglede. Foto: Daniel Kirchbauer Vis mer

Bedre kjørefølelse enn før

Kjøreopplevelsen er mer sømløs enn den var med forgjengeren. Det er nå ingen følelse av at bilen nøler eller plutselig veksler mellom drivkildene. Der var for øvrig BMW av de bedre allerede.

Bilen oppleves dessuten veldig rask! Det er mulig å hente ut nesten 300 hestekrefter av hybridsystemet og dette, i kombinasjon med det faktum at du disponerer mye dreiemoment fra start, gjør det stort sett mulig å glemme de tidligere nevnte ekstra 200 kiloene hybridsystem og batteri bringer med seg.

Kjørekomforten er som i en hvilkensomhelst 3-serie, altså utmerket, selv om du kan velge å stramme den opp til det punkt der ujevnheter i veibanen merkes noe mer. Men lydnivået er lavt og kjøreegenskapene stort sett som i en 330i, kanskje altså bortsett fra helt på grensen i krappe svinger - men det merkes at BMW-ingeniørene har jobbet med understellet for å kompensere for økt vekt, så noe problem er dette overhodet ikke i praksis.

I Norge kommer den ladbare sedanen til høsten, og stasjonsvognen, som nevnt, til neste år.

MED FIRE ELLER FEM: Også den ladbare kommer som stasjonsvogn. Vår test av BMW 3-serie Touring kommer for øvrig om ikke svært lenge. Foto: Daniel Kirchbauer
MED FIRE ELLER FEM: Også den ladbare kommer som stasjonsvogn. Vår test av BMW 3-serie Touring kommer for øvrig om ikke svært lenge. Foto: Daniel Kirchbauer Vis mer

Meget gunstig priset

Prislappen er, takket være vårt avgiftssystem kombinert med BMWs teknologi-innsats, hyggelig lesning. Dette tatt i betraktning de bortimot sportslige ytelsene, og mulighetene for god driftsøkonomi, denne bilen byr på.

Den starter nemlig, ved lansering, på 457.400 kroner (471.200 kroner inkludert frakt og levering i Oslo).

Mer gunstig ved lansering er en M Sport Edition-kampanjemodell fra 456.100 kroner (469.900 inkludert frakt og levering). Denne har en utstyrspakke med normalt ekstrautstyr som blant annet sportsautomat, en BMW M Aerodynamikkpakke, BMW M Sportsratt, LED tåkelykter, sportsseter i Alcantara og «Sensatec Anthracite» kunstskinn, 18-tommers dobbelt-ekede lettmetallfelger, variabel sportsstyring, BMW M pedaler, stemningsbelysning, 3-soners klimaautomatikk, automatisk avblendbart sladrespeil, oppbevaringspakke, oarkeringssensorer foran og bak, LED frontlykter med fjernlysassistent, rattvarme og Bluetooth trådløs lading.

Testresultat

BMW 330e

Terningkast 5
Bilen generelt og rekkevidden på strøm i særdeleshet er kraftig forbedret

Reelt pendlervennlig rekkevidde på strøm, veldig god kjøredynamikk, kvikk og kraftfull, god sittestilling og kjørekomfort, lav pris i forhold til ytelsene.

Mindre bagasjeromsplass, tung bil

Konklusjon

Bare tre år etter vår forrige test av en ladbar 3-serie, er det bare å konstatere at BMW har gjort en grundig jobb med å gjøre etterkommeren mye bedre. De har lykkes til gangs og vi forutser en briljant karrière for bilen i overskuelig fremtid.

BMW 330e

Bensinmotor: R4 TwinPower Turbo
Slagvolum1998 ccm
Girkasse:8-trinns Steptronic automat
Drivstoff:bensin
Effekt o/min:184 hk/5000-6500
Moment o/min:300/1350-4000
Elmotor:eDrive synkron integrert med girkasse
Effekt:113 hk/3170
Moment o/min:265 Nm/0-3170
Samlet effekt:254 hk (292 v/e-boost)
Akselerasjon (0-100 km/t):5,9 sek.
Toppfart:230 km/t (140 på strøm)
Forbruk:0,16-0,19 l/mil
CO2-utslipp:37-43 g/km (WLTP)
Vekt:1740 kg
Mål (l/b/h):471/183/144 cm
Bakkeklaring:15 cm
Akselavstand:285 cm
Dekk, standard:225/50-17
Tankvolum:40 l
Tilhengervekt:kg
Bagasjerom:375/ l
Pris:456.400,-

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her