Koreaner i tysk uniform

På nært hold vil du legge merke til at Mercedes-stjernen mangler. Men bortsett fra det, er SsangYong Chairman til forveksling lik en vaskeekte Benz.

MB-LIKHET: Hvem ville tippet at dette var en SsangYong?
MB-LIKHET: Hvem ville tippet at dette var en SsangYong? Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Forrige generasjon Mercedes-Benz S-klasse ble aldri noen stor suksess. Bilen, som ble lansert i 1992, var etter manges syn for kantete og klumpete. Den så rett og slett ut som en forstørret utgave av første generasjon E-klasse (W124) og manglet sjarm og eleganse. I 1996 kom en helt ny E-klasse (W210). Den nye E-klassens vakre linjer og buede former fikk S-klassen til å se enda mer gammelmodig ut.

I sammenheng med lanseringen av den nye E-klassen ga Mercedes-Benz den sør-koreanske bilfabrikanten SsangYong rettighetene til å bruke den utgåtte E-klassen (W124) som grunnlag for å utvikle en egen bil. Resultatet kom i 1997 og fikk navnet SsangYong Chairman.

Bakoversveis

Vi regner med at Mercedes-ledelsen fikk kraftig bakoversveis da de så det ferdige resultatet. For det første lignet Chairman til forveksling på en "ekte" Mercedes. Plagiater er som kjent noe merkevare-produsenter setter liten pris på. I tillegg var storbilen Chairman langt mer elegant og linjelekker enn deres egen S-klasse. Og ikke nok med det - den var langt billigere.

Ikke til Europa

Vi er derfor ikke overrasket over at Mercedes-Benz nedla forbud mot at bilen skulle selges i Europa. SsangYong fikk imidlertid lov til å selge bilen i hjemlandet og i Asia forøvrig, noe som helt sikkert har gått på bekostning av Mercedes-Benz sine egne modeller, ikke minst S-klasse.

Luksus

LUKSUS: SsangYong Chairman byr blant annet på elektrisk justerbare for- og bakseter i skotsk kalveskinn.
LUKSUS: SsangYong Chairman byr blant annet på elektrisk justerbare for- og bakseter i skotsk kalveskinn. Vis mer

For koreanerne gjorde en grundig jobb med Chairman, som på norsk kan oversettes til formann eller ordstyrer. Chairman er rett og slett er en skikkelig luksus-limosin. Grunnmodellen er hele 505,5 centimeter lang og 182 centimeter bred, noe som gir svært god plass. I tillegg lages det en versjon som måler hele 536,5 centimeter i lengderetningen. Både forsete- og baksetepassasjerer kan glede seg over elektrisk justerbare seter i skotsk kalveskinn. Og store mengder luksus-utstyr er på plass.

Tre motorer

Chairman tilbys med tre ulike drivkilder, som Mercedes-kjennere vil huske godt fra tidligere Mercedes-modeller. Minstemann, en firer med 2,3 liter slagvolum, yter 146 hestekrefter. Med denne motoren under panseret heter bilen CM400S og klarer 0-100 på 11,6 sekunder.

CM500S er utrustet med en 2,8-liter som yter 201 hestekrefter. Med denne rekkesekseren under panseret klarer bilen 0-100 på 11 sekunder.

Størstemann, CM600S, har også en rekkesekser under motorlokket. Denne har et slagvolum på 3,2 liter, yter 220 hestekrefter og trekker Chairman fra 0 til 100 på respektable 9 sekunder. Den ekstra lange versjonen, CM600L, er utrustet med samme motor.

Turbulent historie

220 HESTER: Den lengste versjonen, med det noe ulogiske navnet CM600L, har en 3,2 liter stor rekkesekser under panseret.
220 HESTER: Den lengste versjonen, med det noe ulogiske navnet CM600L, har en 3,2 liter stor rekkesekser under panseret. Vis mer

Bilmerket SsangYong har en relativt kort og turbulent historie. Blant annet måtte storkonsernet SsangYong selge bildivisjonen i sammenheng med den økonomiske krisen i Asia på slutten av 90-tallelt. Kjøperen var Daewoo, som kort tid etter selv kom opp i store problemer. Restene av Daewoo ble etter hvert kjøpt av amerikanske General Motors. I sammenheng med GMs overtakelse, ble SsangYong skilt ut av Daewoo og bilmerket eies nå av sør-koreanske banker og finansinstitusjoner.

Ny firehjulstrekker

SsangYong har gjennom disse urolige årene blitt tatt inn til Norge av DAF Norge, som fortsatt fungerer som importør. Merket har aldri blitt stort her i landet, men importøren setter nå sin lit til nykommeren Rexton. Firehjulstrekkeren Rexton vil bli vist på bilutstillingen Autofil 2002 den 4. til 8. september.

Chairman derimot, vil nok aldri bli å se i Norge. For selv om SsangYong skulle fått lov til å markedsføre bilen her i landet, ville den grunnet det norske avgiftssystemet blitt svært dyr.

Se store bilder av Chairman her

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere SsangYong-nyheter
  • Lik Dinside Motor på Facebook

    Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.