- Jeg la på 200 kroner som jeg ikke fikk noe for, sier Alv Storaas.
- Jeg la på 200 kroner som jeg ikke fikk noe for, sier Alv Storaas.Vis mer

Kontantkundene raser mot JET

JET, Kirkeveien i Oslo. Fredag 5. november klokken 12.00: Alv Storaas legger 200,00 kroner i betalingsautomaten, men overser at han må velge pumpe. Noen minutter senere innser han at han verken får fylt bensin for disse pengene, eller får pengene tilbake. Ikke får han kvittering heller.

Dessverre er ikke dette noe enkeltstående tilfelle. Flere ganger den siste tiden har vi vært vitne til at kontantkunder hos JET overser at de må velge pumpe, innser forglemmelsen for seint, og står igjen uten bensin, penger og kvittering. Kundene blir fortvilet og oppgitt, og det gjør ikke saken særlig bedre at det er nærmest umulig å komme gjennom på JETs servicetelefon.

-- Går det nemlig mer enn 3 minutter fra du legger på pengene og til du velger pumpe, har du ikke lenger mulighet for å tanke for de pengene du har betalt. Men alt håp er likevel ikke ute, i følge daglig leder i Conoco JET Norge, Bjørn Helge Sørensen.

Må velge pumpe

Av Sørensen får vi bekreftet at det har vært mye kluss de siste dagene. Dette kommer av at JET har lagt om rutinene for fylling av bensin ved sine tankstasjoner. Tidligere fylte du bensin på JET ved å putte penger inn i automaten og så løfte opp den pumpen som måtte passe deg best.

Nå må du taste inn hvilket pumpenummer du skal tanke fra, før du kan fylle.

JET har måttet legge om rutinene ved tankstasjonene sine etter pålegg fra myndighetene, noe som altså har ført til en del forvirring de siste dagene.

-- At man ikke får kvittering, kommer kanskje av at man ikke leser instruksjonene, sier Sørensen. Og når rett skal være rett, så var i hvert fall pumpene på JET i Kirkeveien, Oslo, behørig merket. Likevel kan det jo være lett å overse hvis vi tror vi vet hva vi skal gjøre.

Refusjon selv uten kvittering

Ved pumpene henger reklamasjonsskjema som du skal fylle ut og sende inn hvis det oppstår problemer ved fylling. Der skal du legge ved kvittering. Hva skjer så med Alv Storaas og andre som står der uten kvittering? Må de bare vinke farvel til pengene de har betalt inn men ikke fått noe for? I følge Sørensen skal ikke dette by på problemer.

-- Vi har et omfattende system i pumpene som lagrer slike data, sier Sørensen. Det er bare å ta kontakt med oss, og hvis kunden kan oppgi hvor han fylte, klokkeslett og kanskje også pumpenummer, kan vi finne tilbake til dette, og kunden vil få pengene tilbake, lover han.