Konservativ ny Range Rover

Selv om Ford har overtatt Land Rover er det BMW som har gjort ferdig utviklingsarbeidet på nye Range Rover. Bilen er bygget på BMW X5 plattform, og fremdriften vil motorer fra Bayern stå for.

Konservativ ny Range Rover
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når vi skriver konservativ i overskriften tenker vi på utseendet. Under skallet er endringene betydelige, ingenting er igjen av dagens Range Rover.

Mye X5

Ifølge våre kilder i Automedia vil hele understellet, inkludert hjuloppheng, tas over fra X5. Det innebærer at Range Rover sier farvel til de gode offroad-egenskapene bilen har blitt så kjent for. Mekaniske differensialsperrer erstattes av BMWs system for firehjulsdrift basert på elektronisk antispinn. Range Rover vil antakeligvis utstyres med luftfjæring for å få mer komfort ut av X5-plattformen.

Den eneste forbedringen i forhold til fremkommelighet i terreng på den nye Range Roveren er kortere overheng foran og bak.

Klassens største motorer

Inntil AMG hoster opp noe verre, eller BMW putter maskinene i egen X5, vil nye Range Rover være kongen på haugen. 4,4-liter V8 bensin på 350 hestekrefter, og nyutviklet 3,9-liters V8 biturbo diesel på 240 hestekrefter vil sørge for det. At Ford får lov til å kjøpe disse motorene er vel kanskje et plaster på såret for at Range Rover har måttet leve med en 136-hestekrefters BMW-diesel alt for lenge.

Bensinmotoren har til nå vært forbeholdt Bentley. Også en mer moderat utgave av BMWs 4,4-liters V8 vil bli å finne under panseret på Range Rover.

Alt er nytt

Konservativ ny Range Rover

Ingenting, bortsett fra utseendet, overlever fra gamle Range Rover. De moderate endringene i utseendet består i mer profilert panser, nye frontlykter som muligens vil ha en retro-rund hovedlykt under klart glass, og ifølge Automedia lengre akselavstand som gir plass til et enda mer luksuriøst indre.

Den nye Range Roveren vil bli dyrere enn dagens modell uansett avgiftsregime, så med ovennevnte motorer kan det bli fryktelig dyrt i Norge.