Konkurrentsammenligning og kjøpsråd

Vi tviler på at dette er bilen Opel kan kvitte seg med i denne sammenheng unevnelig stempler. Men det spiller ingen rolle.

Det er nemlig bare å innse at ekteparet jeg kjørte ved siden av gjennom Drammen, som tydeligvis nyss hadde hentet sin gullfargede Astra Bertone nettopp var midt i målgruppen for denne bile. De var over 50 (med frykt for å fornærme noen), og ungene har antagelig flyttet ut. Da bytter mor og far ut sin 6 år gamle Vectra stasjonsjonsvogn med en penere, sprekere og mindre praktisk Opel. Og blir lykkelige med det.

Det er heller ingen tvil om at blant de personene vi ofte "tester" en bils utseende mot, var det en sterk overvekt av de yngre (under 35) som synes bilen så litt sidrumpa ut, mens de litt mer voksne synes bilen var passelig frekk. Noe å vise naboen, liksom.

De sportslige alternativer

De aller fleste Coupeene i denne klasse har langt friskere kjøreegenskaper enn Opel Astra 1.8, men Opelens sterkeste sider er en ekstremt fleksibel motor. Likevel må vi peke på både Toyota Celica 1.8 (fra 279.900) og Citroën Xsara VTS (288.300) -- begge bilene har svært godt balanserte kjøreegenskaper og akselerasjonstider på midten av 8-tallet. Du kan lese våre prøvekjøringer ved å klikke på lenkene.

De lekre

Både Peugeot 406 Coupe (358.900) og Saab 9-3 Coupe (299.900) må sies å være linjelekre Coupeer -- hver med sin spesielle personlighet. Men særlig Peugeot 406 er langt dyrere enn Astra -- og større. Det eneste de to har felles er italiensk design og produksjon, Peugeot hos Pininfarina og Astra hos Bertone.

Turbo-Saab stiller i en helt annen klasse med en friskere motor, og en behagelig prislapp. Men så skiller den seg heller ikke så vesentlig fra Saab 9-3 Kombikupe, og er således den mest anonyme av alle disse kupeene.

De rimelige

Nok en gang to motsatser -- Hyundai Coupe (som du fortsatt kan få fra 199.500, men med fullspekket utstyrspakke og frisk 2,0-liters motor koster beskjedne 249.950) og Renault Megane 1.6 som er mer av en designstudie der verken plass eller kjørestilling minner mye om en sportslig anlagt bil, men der du får mye for pengene (1,6-liters 110hk Megane Coupe med alt utstyr -- også skinnseter koster 217.500 kroner).

Vår konklusjon

Vurderer du en Astra Bertone Coupe anbefaler vi deg å kjøpe med de spesielle lettmetallfelgene og lavprofildekkene, som er relativt rimelige. Kjøp også med klimaanlegg, og du har en lekker coupe til rundt 280.000 kroner.

Kjøreegenskapene og drivlinjen er ikke av de mest sportslige, men den er et gjerrig og lekkert alternativ for de godt voksne som ønsker seg en coupe når de ikke trenger et fornuftighetens alibi lengre.