Konkurrenter

Både Honda, Kawasaki og Suzuki har sportslige 600-kubikkere på programmet. I år har de fire japanerne også fått konkurranse fra en brite, Triumph TT 600.

  HK NM Vekt Ca. pris
Yamaha YZF R6 120/13.000 68/11.500 169 138.000
Honda CBR 600 F 110/12.500 67/11.500 170 140.000
Kawasaki ZX-6R 111/12.500 66/10.000 171 140.000
Suzuki GSX-R 600 110/11.800 66/10.800 174 132.000
Triumph TT600 110/12.250 68/11.000 170 140.000
Snitt 112/12.400 67/11.000 171 138.000

Hvis det viktigste for deg er de sportslige egenskapene, er sannsynligvis Yamaha YZF R6 det riktige valget. R6 har den laveste vekten, den høyeste effekten og den korteste akselavstanden i dette selskapet. I tillegg er R6 faktisk 2.000 kroner billigere enn tre av de fire konkurrentene.

Suzuki GSX-R 600

Suzuki GSX-R 600 er den billigste i klassen, og koster 6.000 kroner mindre enn R6. Suzukien er imidlertid den tyngste i klassen, og har ikke gjennomgått noen store endringer siden 1998.

Kawasaki ZX-6R

Kawasaki ZX-6Rer ikke noe dårlig alternativ til R6. Også ZX-6R har nemlig en nesten like rå motor som R6, og en enda bedre girkasse. Sittestillingen er noe mindre sportslig, noe som gjør Kawasakien mer behagelig på lengre turer og ved ren nyttetransport. Vi har testet Kawasaki ZX-6R. Artikkelen kan du lese her.

Triumph TT 600

Den mest eksotiske deltakeren i dette selskapet er Triumph TT 600, som er ny av året. TT 600 er den eneste av konkurrentene som har elektronisk innsprøytning.

Honda CBR 600 F

TT 600 er foreløpig en sjelden fugl i Norge. Du skiller deg ikke like mye ut fra mengden hvis du velger CBR 600 F, Hondas bestselger. CBR har i motsetning til R6 hel sal, og er derfor bedre tilpasset passasjerer. Topunktsstøtten vitner også om at Honda har lagt noe mindre vekt på de sportslige egenskapene enn Yamaha.