Konklusjon

Mitsubishi har så langt gått seirende gjennom testen. Men den er dyrere enn Nissan Patrol, kan prisen koste den seieren?

Konklusjon
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nissan Patrol 3.0 Tdi Elegance, med skinninteriør og automatgir, koster 698.000 kroner. For 712.900 kroner får du en Mitsubishi Pajero Di-D med manuelt gir og stoffinteriør. Det er en prisdifferanse på 14.900 kroner i Nissan sin favør - som øker til 40.900 kroner dersom du velger en Patrol med tilsvarende utstyrsnivå som man finner i Pajero.

Trumfkort

Likevel, Mitsubishi har fortsatt noen trumfkort å spille ut. Ett av dem heter garantier. For mot Mitsubishi sin fem års nybilgaranti er Nissan sjanseløs der den tilbyr tre år. Også rustgarantien er bedre hos Mitsubishi med åtte mot seks år.

Men det som gjør at prisen på Pajero kanskje ikke er så ille likevel er avtalen om fem års service inkludert i prisen. Noe liknende har ikke Nissan.

Det lengste strået

Det er ingen tvil. Mitsubishi Pajero trekker det lengste strået av de to. Den er riktignok dyrere enn Nissan Patrol, men den har bedre kjøreegenskaper, bedre motor samtidig som komforten er bedre. Når Mitsubishi i tillegg har serviceavtale på fem år inkludert i prisen, er det lett å kåre en vinner - trass i at prisen altså er høyere.

Dermed er det likevel ikke sagt at Nissan Patrol er en dårlig bil, for det er den slett ikke. Problemet for Nissan er bare at Mitsubishi Pajero er bedre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Relaterte artikler

  • Test av Mitsubishi Pajero Di-D GLX

  • Test av Nissan Patrol 3.0 Tdi. Elegance