Konklusjon

Dette var ingen enkel test. Audi A2 og Mercedes A-klasse er egentlig svært like, og ingen utmerker seg som ekstatisk bra eller ekstremt dårlig.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når vi sier at ingen er ekstremt dårlig, sikter vi til de områdene vi har behandlet i avsnittene plass og komfort og motor og kjøreegenskaper. En annen ting som denne uken med de tyske småbilene har fått oss til å sette noen flere spørsmålstegn ved, er kvaliteten på bilene.

Kvalitet?

Man forbinder gjerne disse ærbødige tyske merkene med kvalitet, men vi har ikke fått et veldig positivt inntrykk i så henseende. Absolutt verst var A2-en: På vei over opp over fjellet, skjøt fjæra og innmaten i håndbrekket fart som en prosjektil ut av brekket. Resten av uka måtte vi kjøre rundt med et defekt håndbrekk. Den ene koppeholderen gikk også i tusen knas og sprutet deler da vi skulle lukke den.

Etter bare drøye 10.000 kjørte kilometer, sliter A-klassen med synkroniseringen i girkassen ved hurtige girskifter. Dette har vi skrevet mer om i avsnittet om motor og kjøreegenskaper. Dessuten slet A-klassen med låsen på en gjenstridig bakdør, som ikke ville lukkes uten videre, en unøyaktig tankmåler og innvendig belysning som i alle fall ikke vi fikk til å virke.

Vinnerne på de forskjellige områdene

Dersom du har lest gjennom avsnittene om plass og komfort og motor og kjøreegenskaper, har du allerede svarene og konklusjonen på de enkelte delene av vår sammenlikningstest. Dette er vinnerne på de forskjellige områdene:

  • Testvinner plass: Audi A2

  • Testvinner komfort: MB A140+

  • Testvinner motor: Audi A2

  • Testvinner kjøreegenskaper: Audi A2
  • Like utstyrsmessig

    Utstyrsmessig er de to også ganske like. Detaljer rundt standardutrustningen av disse to bilene kan du se i tabellen som du finner i avsnittet pris, utstyr og tekniske data. Mercedesen har tre plasser i baksetet, mens Audien kun har to. Dette kan du imidlertid kjøpe deg ut av, for 2.900 kroner. Audien har fordel med lengde- og høydejusterbart ratt – i motsetning til A-klassen, hvor rattet ikke kan justeres i det hele tatt. Dette kan du imidlertid også kjøpe deg ut av…

    Pris

    Prismessig er de to også ganske like. A2 koster 210.900 kroner, mens en A140+ koster 218.400 kroner. En vanlig A140 koster 208.500 kroner. Forskjellen mellom en A140 og en A140+ er at en A140+ har litt mer utstyr med i prisen: Den har klimaanlegg, høyttalere og metallic lakk.

  • Testvinner sammenlagt: Audi A2