Konklusjon

Det er ikke mange som kan matche LandCruiser 90 Arctic Trucks hva gjelder dekk og utrustning. Men konkurrenter har den.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

La oss begynne med det opplagte. Hvorfor bruke nesten 76.000 kroner på en oppgradering som ikke gagner bilen på annen måte enn at den blir tøff å se på - og at bakkeklaringen øker fra mer enn bra nok til ekstrem? Hvorfor?

Ligg unna!

La det så være sagt. Vi forstår entusiastene, men vanlige folk vil vi på det sterkeste fraråde å la bilen gjennomgå en kur hos Arctic Trucks. Det blir rett og slett for mye av det gode, du trenger det ikke. Det er bortkastede penger - og du forandrer en veldig bra bil, Toyota LandCruiser 90, til å bli en medioker bil.

Og om investeringen vil lønne seg? Neppe. Ingen er villige til å betale for den ekstra stylingen når du skal selge bilen. Snarere tvert om, bilen kan bli vanskelig å selge fordi den har stylingen.

Konkurrenter?

Derfor er vårt råd enkelt. Velg en LandCruiser 90, den får du som varebil for 399.300 kroner - med automatgir, skinninteriør og alskens snadder - og bruk dine 76.000 kroner på noe annet.

Likevel, Toyota er ikke alene om å lage biler som er dugelige for veier som ikke nyter godt av overføringer over statsbudsjettet. Både Mitsubishi, med siste generasjon Pajero, Patrol fra Nissan og ikke minst tradisjonelle Land Rover med Discovery TD5. Prismessig er Toyota noen tusenlapper dyrere enn sine japanske konkurrenter, mens Land Rover Discovery TD5 er langt billigere med sin prislapp på 312.000 kroner - riktignok uten automatgir.

Derfor, LandCruiser 90 er ikke uten konkurranse, men det er en bra bil. Bare unnlat å krysse av for ekstrautstyret levert fra Arctic Trucks, selv om det selges gjennom merkeforhandlerne.

Relaterte tester

  • Test av Mitsubishi Pajero 3,2 Di-D

  • Test av Nissan Patrol 3.0 Tdi

  • Test av Land Rover Defender II
  • Duell mellom Nissan Patrol og Mitsubishi Pajero