Konklusjon

Vi har etter en lang testuke funnet ut hvem vi liker best. Begge er åpenbart biler som tilbyr mye, men vi har en favoritt allikevel.

Konklusjon
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Begge bilene stiller til start med forhjulstrekk. Vi mener at det på langt nær er den optimale løsningen for såpass motorsterke biler, uansett er det likt for begge så ingen taper noe i sammenligningen av den grunn.

Til tross for at begge duellantene er litt for raske for norske forhold, kan du ha det mye moro med disse kjøretøyene uten å ende opp med pallespikring og gigantiske giroer i postkassen.

Totalt forskjellige

Som nevnt i innledningen er bilene svært forskjellige til tross for at tallene er forholdsvis like. Under vurderingen har vi lagt mye vekt på hvilken bil som gir mest underholdning, god følelse og et bredt smil om munnen. Celica har egentlig bare et stort og et lite problem. Det store problemet er motorstøyen som til tider kan være en smule plagsom og hvis du begynner å bli skral i kroppen kan det være et slit å komme seg inn og ut av Celica.

Opel Astra synes vi sliter med flere ting. Selv om setene i Astra er gode er de for harde i stoppen. Det er også altfor dårlig plass under taket. I tillegg kunne vi ønsket oss mer støtte i sideretningen. Bagasjerommet er ikke på langt nær så praktisk som i Celica, som blir rene lastebilen med seteryggen lagt ned.

Løsningen er nær

Konklusjon

På veien er bilene forholdsvis like, men litt vanskelige å sammenligne hundre prosentfordi Astra har elektronisk stabilitetskontroll konstant koblet inn. Celica har ingen elektronikk som bryter inn i kjøringen uansett hvor langt ute på galeien du er.

Celica tar innersvingen på Astra som etter nitidig vurdering ikke bringer frem glisene i ansiktene våre. Den går mer enn fort nok, men Celica sjarmerte oss i senk med sin svært turtallsvillige motor. Girkassen er også viktig i slike biler, og her stiller Celica med en herlig sekstrinns kasse mens Opel dessverre har vært svært uheldig med girkassen i Astra.

Og ikke nok med det. Toyota har tre års garanti - Opel nøyer seg med 12 måneder.

Vi vil ha Celica

Det hele ender opp med at vi vil ha Celica som vår sportskupé. Herlig kjøreposisjon langt nede mot bakken, maksimal effekt på 7.800 omreininger i minuttet, den er forholdsvis praktisk og det er tre års garanti. Den koster 14.000 mer enn Opelen, men de pengene ville i hvert fall vi spandert.

Tekniske data på Opel Astra Turbo Coupé.

Tekniske data på Toyota Celica T Sport.