Konklusjon og rangering

Honda CR-V vinner vår test, tett etterfulgt av Nissan X-Trail. Bronsemedaljen går til Subaru Forester.

VINNER: Honda CR-V er vår favoritt blant de høye firehjulstrekkerne i 300.000-kronersklassen.
VINNER: Honda CR-V er vår favoritt blant de høye firehjulstrekkerne i 300.000-kronersklassen. Vis mer


Folkets favoritt, Toyota RAV4, må altså nøye seg med fjerdeplass i vår stortest. Og den eneste europeeren i testen, Land Rover Freelander, havner på en soleklar jumboplass.

1. Honda CR-V
2. Nissan X-Trail
3. Subaru Forester
4. Toyota RAV4
5. Land Rover Freelander

Stor og smart

Etter vårt syn er altså Honda CR-V det beste kjøpet i sin klasse. CR-V er stor nok til å erstatte en stasjonsvogn, samtidig kan den skilte med smarte løsninger som justerbare bakseter og plass mellom forsetene. Honda CR-V har også en flott motor og er til tross for sin størrelse den raskeste av testbilene. CR-V har gode kjøreegenskaper og til tross for at bakhjulene kun kobles inn ved behov, er fremkommeligheten svært god.

Mange sterke sider

Honda CR-V er ikke best på alle områder. For eksempel oppleves både X-Trail og Forester som mer komfortable. De to sistnevnte er også satt opp med topphengslede bakluker, mens CR-V med sin sidehengslede løsning er noe mer upraktisk. CR-V er altså ikke perfekt. Men bilen har så mange sterke sider at den etter vårt syn samlet sett er klassens beste kjøp.

Kriteriene

Vår stortest er utført over flere dager og omfatter både landeveiskjøring og terrengkjøring på lukket område. I tillegg har vi brukt målebåndet flittig og hentet inn store mengder tekniske data. Under testens løp har vi vurderte bilene ut fra følgende testkriterier:

  • Plass
  • Komfort
  • Utstyr
  • Praktiske løsninger/fleksibilitet
  • Motor
  • Girkasse
  • Kjøreegenskaper
  • Fremkommelighet
  • Pris
  • Store forskjeller

    Konklusjon og rangering


    Med utgangspunkt i disse kriteriene fant vi omfattende forskjeller. For eksempel falt RAV4 gjennom på plass, i motsetning til CR-V og X-Trail, som gjorde det svært godt. I kapitlene om de enkelte bilene forteller vi hvordan de enkelte modellene klarte seg i forhold til alle testkritieriene.

    God fremkommelighet

    Når de gjelder testkriteriet fremkommelighet viste det seg imidlertid å være små forskjeller. Selv om de fem bilene er utrustet med fem forskjellige firehjulsdrift-systemer, gjorde samtlige en imponerende jobb i vår terrengløype. Til tross for at ingen av dem er utrustet med differensialsperrer, og at kun Forester er satt opp med lavgirserie, kjempet samtlige seg frem på en måte som imponerte testlaget.

    Små prisforskjeller

    Også prismessig er det små forskjeller mellom de fem rivalene. Prisforskjellen mellom mellom billigste (RAV4, 309.200 kr) og dyreste modell (X-Trail, 335.800 kr) er mindre enn 30.000 kroner.

    Les mer om vinnerbilen Honda CR-V her.

    Tekniske data og utstyr

    Vi har samlet inn omfattende informasjon om testbilene. Informasjonen er delt inn i følgende temaer:

  • Pris, mål, vekt, garantier
  • Motor, girkasse, dekk, bremser
  • Forseter, bakseter, lasterom
  • Sikkerhet, utstyr
  • Hvorfor har de høye firehjulstrekkerne blitt så populære? Vi forsøker å gi svar her.

    Lik Dinside Motor på Facebook

    Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.