Konklusjon og oppsummering

Da Stratus kom på markedet, var det få som jublet over kvalitet og finish. Men Stratus er som en årgangsvin -- den har bare blitt bedre og bedre med årene, og fremstår nå som et svært godt alternativ.

Konklusjon og oppsummering

Joda -- plastkvaliteten i dashbord og førermiljø kunne avgjort hatt et tyngre og mer ekslusivt preg, men sammensettingen av bilen virker likevel overbevisende og fast. Undertegnede skribent husker med grøss den første Stratus jeg kjørte i 1996, da virket blant annet tetningslistene i dørene tilfeldig påsatt.

Men de siste årene har dette endret seg, og i takt med bedre produksjonskvalitet har også støybildet i bilen endret seg. Nå er dette helt på linje med de fleste av konkurrentene vi nevnte i åpningsartikkelen.

Den sportslige firmabilen

Og av konkurrentene vi nevnte, er det få som kan hamle opp med Stratus hva kjøreegenskaper angår. Både styring, motor og ikkeminst gearkassen sørger for at Stratus er en svært underholdene bil å kjøre, og komforten er såpass god at det ikke er grunn til å kvie seg for en langtur.

Sportslige biler forbindes sjelden med god plass, og det er også tilfelle med Stratus -- dessverre. Særlig er det bagasjerommet som ikke holder mål, og våre forventninger til plassforholdene i en bil som er 475 cm lang er større enn hva Stratus greier å innfri!

Høyt verditap??

En titt på bruktbilprisene viser at Chrysler Stratus taper seg raskere i verdi enn de fleste av konkurrentene. Men vi legger merke til at verdifallet for de to første produksjonsårene er høyere enn på en "normalkurve", og det kan tyde på at publikum er klar over at særlig første produksjonsår ikke holdt en god nok kvalitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal heller ikke stikkes under en stol at serviceutgiftene har vært for høye -- og da særlig på biler med automatkasse. Serviceintervallene er på skarve 12.000 km -- og dette er for svakt i en tid da intervaller på 20.000 km ser ut til å bli standarden. Hyppige besøk til verksted -- om det så enn bare er for rutinemessig service -- bidrar til at bilholdet blir dyrere enn de fleste av oss setter pris på, og verkstedsbesøk stjeler også av vår dyrebare fritid.

Du får det du vil ha

Er du klar over dette, men likevel holder fast på at du skal ha en underholdende firmabil med et spennende design, er det ingen vei utenom en testtur med Stratus. Som nevnt har kvaliteten stadig blitt bedre, og vi våger derfor å tro at Chrysler-eiere stadig vil bli mer fornøyd med sine biler -- det har nemlig ikke vært slik hele tiden...