Konklusjon og oppsummering

At Lexus IS200 er en bil det er lett å være på go' fot med er hevet over tvil. Den er også rimeligere enn BMW 320. Men kan BMW forsvare prisdifferansen?

Så langt i sammenligningstesten har vi konkludert med følgende:

  • Testvinner plass: BMW 320

  • Testvinner komfort: BMW 320

  • Testvinner motor: BMW 320

  • Testvinner kjøreegenskaper: Uavgjort

  • Testvinner pris/utstyr: Lexus IS200
  • Men samtidig kan en kommentar fra en av våre testsjåfører oppsummere våre følelser for de to bilene: "BMW'en kjennes ut som den koster 100.000 mer når du setter deg inn i den". Og selv om denne kommentaren så avgjort er satt på spissen, setter den likevel fingeren på et vesentlig poeng.

    Ikke slik å forstå at finishen i IS200 er dårlig. Slett ikke. Men valg av materialer setter et billigere preg på Lexus IS200 enn BMW forhåpentlig noensinne kommer til å gjøre med sine biler.

    Men underholdningsverdien?

    Likevel gir vi Lexus rett i en ting; IS200 er en skikkelig "Driver's car". Er det veiopplevelsen, følelsen av å kjøre en trimmet gatebil, å ha det gøy når du transporteres fra A til B som er det viktigste, har Lexus gitt et viktig og godt bidrag i mellomklassen med sin IS 200. Det er ingen tvil om at svært mange vil sette disse verdiene høyt, og at det også finnes mange som synes at BMW 3-serie kanskje ikke er den mest spennede bil i denne verden.

    Og trives du med kronograflignende instrumenter og et utseende både eksteriør- og interiørmessig som bringer tankene mot STCC og gatebilracing, er det ingen tvil, da er IS200 bilen for deg. Da er det heller ingen ulempe at den effektive prisforskjellen mellom de to bilene fort vekk kan bli opp mot 40 - 50.000 kroner.

    Slik sett har Lexusen en ulempe til; den leveres bare med denne ene motoren. Vil du ha mer fres -- eller mindre for den saks skyld -- er du nødt til å titte på andre bilmerker. Eller bruke det du sparte på å kjøpe en Lexus på å kjøpe en trimsats i form av en mikrochip til din nyervervede Lexus.

    Kjedelig?

    Javel - så har ikke BMW 320 den samme evnen til å krølle munnvikene opp til et smil, men den er definitivt et mer komfortablet transportmiddel (særlig med tanke på støy og sittekomfort). Er det en mer komfortabel familiebil med sportslig tilsnitt du er på jakt etter, er 320 et bedre alternativ. Skal du spare penger, og ikke er så opptatt av at det skal sitte en sekssylindret motor under panseret, kan du titte på en BMW 318 eller 316. Du sparer opptil 80.000 kroner -- uten at du ofrer alt for mye på manglende kjøreglede.

    Vår mening:

    Er du på jakt etter vår mening? Enda vi ikke trenger å titte på prislappen og bare ser på de to duellantene og du vet at vi liker å ha det gøy på lukkede testbaner? Joda - DinSide har fått en ny favoritt i mellomklassen med tolitersmotor. Og den er ikke tysk!