Konklusjon og oppsummering

Hvem av de to duellantene er det så som kan plukke opp den hvite hansken og kjøre avgårde som vinner? Rent objektivt sett er det klart, men alt er nødvendigvis ikke objektivt...

Konklusjon og oppsummering

Ser man på de kalde, kyniske, fakta er det liten tvil om at seierherren i denne sammenlikningstesten er Mazda. Den har mer plass til fører og passasjer, samtidig som kjøreegenskapene er bedre. Dessuten er den billigere enn MGF'en, og den virker bedre sammenskrudd. Prislappen på MGF'en er 283.000 kroner. Til sammenlikning koster en MX-5 med 1,8 liter 279.000 kroner, og med 1,6 liter 249.000 kroner.

Derfor er det lett å utrope Mazdaen til vinneren sett ut fra rent rasjonelle kriterier.

Når ikke alt er rasjonelt

Mazdaen har imidlertid ett problem. Når man kjøper roadster er det ikke alltid de rasjonelle hensynene som får overtaket. Ofte dreier de seg mer om følelser, og der faller Mazdaen igjennom. Den er rett og slett for perfekt, og steril -- sjela er borte.

MGF på sin side har sjel så det monner. Den har ikke perfekte kjøreegenskaper, karosseriet skjelver på dårlig vei, og finishen er langt på vei like bra som i Mazdaen. Men det gjør liksom ikke så mye, for bak rattet i MGF blir det liksom litt høyere under taket.

Derfor viser MGF med all tydelighet at perfeksjonisme ikke alltid er veien til målet. Spesielt ikke i sportsbilkretser...