Konklusjon og oppsummering

Som nevnt i innledningen, er Audi S3 den sterkeste bilen i kombikupe-klassen -- med mindre du regner med Subaru Impreza GT.


Og Subaru Impreza GT er den mest naturlige å sammenligne S3 med på mange måter -- begge bilene er konstruert som sportslige biler, og begge har firehjulstrekk. Der slutter også likhetene, for Impreza er en adskillig mer rufsete bil med tanke på kjøreeegenskaper, den er mindre forutsigbar siden ladetrykket ikke kommer like jevnt og pent som i Audi S3. I tillegg er den mindre komfortabel.

Men Impreza har litt kjappere akselerasjon, den er litt større, og prislappen slutter på 399.000 -- eller nesten 20.000 mindre enn S3.

VW med vekt på komfort

Golf GTi bruker samme utgangspunkt som S3, nemlig en 1,8-liter med turbo, men effekten stopper på 150 hk. Derfor er det mer naturlig å sammenligne S3 med Golf 2.8 4-motion, den har nemlig samme dreiemoment som S3, og bare litt lavere effekt (204 mot 210 Hk).

Men på grunn av slagvolumet blir Golfen dyrere enn S3 -- hele 459.280 kroner er startprisen på Golfen -- som nok i første rekke er satt opp med tanke på komfort, ikke sport.

Flere i kø

Som det fremgår på lenken, har S3 flere konkurrenter blant GTI-bilene i Golf-klassen. Få av dem kan hamle opp med S3 sitt veggrep og ytelser, og Audi har laget en bil som virkelig faller i vår smak -- personlig ville nok denne skribenten foretrukket en S3 fremfor en Audi TT Quattro til 497.500 kroner -- de 80.000 sparte pengene kan het sikkert brukes på noe annet gøy.

S3 sin største ulempe er prisen, selv om den utklasser mange av konkurrentene med hensyn til ytelser og lignende, utklasser den dem også med hensyn til pris.