Konklusjon og oppsumering

Av de to duellantene har vi kåret en soleklar vinner. Likevel har selv vinneren sterke konkurrenter.

Les hele prøvekjøringen av Kia Sportage 2.0
Les hele prøvekjøringen av Suzuki Vitara 2.0 SE

Testvinner Plass: Kia Sportage (så vidt)
Testvinner Komfort: Suzuki Vitara
Testvinner Motor: Suzuki Vitara (så vidt)
Testvinner Kjøreegenskaper: Suzuki Vitara
Testvinner Pris: Kia Sportage

Alt i alt er Suzuki Vitara testens store vinner. Den er riktignok 10 - 20.000 dyrere enn en tilsvarende utstyrt Kia Sportage, men den forsvarer sin høyere prislapp uten problemer i det hele tatt.

Men likevel -- dersom du har behov for en bil med firehjulstrekk og er forberedt på å betale mellom 250 og 300.000 kroner for en slik bil, finnes det en lang rekke biler som byr på konkurranse.

Ved å følge denne lenken vil du finne en komplett liste over alle nybiler på dagens marked i prisklassen 250 - 300.000 kroner, med firehjulstrekk, ABS-bremser og stasjonsvognkarosseri. (Søkeresultatet på denne lenken går over 2 sider, bruk "bla"-knappen nederst på siden).

Vi har også laget en liste over samme type biler der minimumskravet er at bilene skal ha ABS-bremser og Klima-anlegg, denne listen finner du her.

Japansk og britisk

Og tar vi utgangspunkt i den siste listen, er det flere biler som kan by på konkurranse. VW Passat 1.8 Syncro og Subaru Legacy har ikke samme terrengmulighet som de andre bilene, men både Land Rover Freelander, Subaru Forester og Honda CR-V er aktuelle utfordrere til Vitara.

Felles for nesten alle disse bilene er bedre plass og komfort enn det Vitara byr på, men de koster altså enda noen tusenlapper ekstra. Vitara sin fordel er i første rekke at bilen kan leveres til under 250.000 kroner dersom du velger bort klimaanlegget.

Vitara vinner

I vår duell er altså Vitara en soleklar vinner. Men som du ser har den sterke konkurrenter som vi anbefaler deg å ta en titt på -- i alle fall dersom du kan avse noen flere tusenlapper enn de 250 som i utgangspunktet kreves for grunnversjonen av Vitara.