Konklusjon og konkurrenter

Det er en tøff kamp i småbilklassen, og Saxo er dessverre et nokså anonymt kort i hånden for Citroën. Synd - for den kan hamle opp med de fleste!


Særlig med tanke på at Saxo VTS skal konkurrere med de litt mer "sportslige" konkurrentene fra Oel, Ford, VW og Peugeot.

For å være hel konkrete; bilene det er naturlig å sammenligne Saxo VTS med er Ford Fiesta 1.3, Mitsubishi Colt 1.3 GL, Nissan Micra 1.3 SRi, Peugeot 106 XN 1.4 Renault Clio 1.4 RT, Opel Corsa 1.4 Sport og VW Polo 1.4.

Med unntak av Fiesta og Polo, som har 60 hk, har de andre konkurrentene samme effekt -- 75 hk. Men det Polo mangler på effekt, tar den igjen i dreiemoment på hele 116 Nm. Dette er høyest av samtlige, men Saxo og 106 kommer på delt 2. plass med ca 111 Nm.

Sportsligst Saxo

Men selv om Poloen har allverdens av dreiemoment, har den for høy vekt og for lange gearutvekslinger til å hamle opp med Saxo'ens akselerasjon, og det er det helleringen av de andre konkurrentene som gjør. Og joda - 11,2 sekunder fra 0 - 100 km/t virker ikke skremmende, men det er fort nok i en liten bil.

I tillegg har Saxo VTS mer utstyr enn de fleste av disse konkurrentene, men likevel ligger den prismessig svært godt an.

Førstevalg?

Det er bare Colt og 106 XN som har lavere pris, men begynner du å legge på ekstrautstyr på disse bilene tilsvarende det som er standard på Saxo, kommer du fort opp i en høyere totalsum enn det den freidige franske frøkna har.

Likevel - noe førstevalg blir ikke Saxo VTS. For det første er det her tale om et svært snevert segment -- sportslige småbiler -- men i tillegg er det trolig få bilkjøpere som assosierer Citroën med sportslige småbiler. Og de som faktisk greier denne koblingen, vil muligens bli skuffet over den litt labre finishen i Saxo.

Og det er synd -- for Saxo VTS er virkelig en riktig priset bil og et hyggelig bekjentskap!