Konklusjon og konkurrenter

Å sammenligne Xantia Activa med en hvilken som helst mellomklassebil blir feil, nesten uansett hvordan du vender og vrir på det. På grunn av Activa-systemet er bilen helt unik!

Og med “unik” følger like naturlig at bilen har appell til en svært begrenset kjøpergruppe – de som er på jakt etter “det lille ekstra”, en bil som har sportslige ytelser, men som likevel har en uovertruffen komfort.

Er du på jakt etter en sportslig bil i prisklassen rett over 300.000 kroner, er det kanskje mer naturlig å vurdere en Audi eller BMW, eller muligens en av de mer sportslige alternativene fra Nissan, Volvo, Saab eller VW – biler med et mer konsekvent sportslig oppsett.

Taper på tap

Sammenlignet med biler som Audi A4 1.8 Quattro eller Turbo, BMW 320, Nissan Primera GT, Passat VR5 eller 1.8 Turbo – som prismessig befinner seg i samme område, blir på mange måter Activa’en ikke sportslig nok. En akselerasjonstid fra 0 – 100 km/t imponerer ikke – selv om bilen har kjøreegenskaper som er minst like gode som mange av disse konkurrentene.

Activa’en mangler de sportslige etaljer i eksteriør og interiør – den er rett og slett en får i ulveklær, for å ty til en floskel.

Bilens verditap er i tillegg nokså drøyt. En 1997-modell er i dag verdt omlag 100.000 kroner mindre enn hva en du må betale for en ny bil, og det gjør verditapet vesentlig høyere enn hos de fleste av konkurrentene.

Unik nok!

Men, som nevnt – Citroën Xantia Activa er en helt unik bil, og passer utvilsomt til de spesielt interesserte. Er du på jakt etter en unik kjøreopplevelse, en bil som skiller seg klart fra mengden, og er du muligens en anelse frankofil, kommer du ikke utenom Xantia Activa når du setter opp listen over aktuelle biler.