Konklusjon og konkurrenter

Med særpreg og et spennende utseende forsvarer Saab 9-5 Estate plasseringen som en av de tyngre luksusbilene på storbilmarkedet. Men står den seg mot de argeste konkurrentene?

Konklusjon og konkurrenter

Nærmest i pris kommer svenske nummer 2 -- Volvo V70 2.0 LT stasjonsvogn, som har en prislapp på 399.000 kroner i standardutgave. Det er drøye 20.000 mer enn Saab'en. Volvoen er sportsligere, med en ytelse på 13 hk mer, og adskillig mer sprut under akselerasjon.

Sikkerhetsmessig er de to bilene rimelig likt utstyrt, men Saab har aluminiumsfelger som standardutstyr, det har ikke Volvoen. Dessuten er garantibestemmelsene noe bedre hos Saab enn hos Volvo, og intervallet mellom hver service er hyppigere hos Volvo enn hos Saab. Ønsker du en mer sportslig storbil med noe bedre plass, er Volvoen det bedre valget av de to, komfort- og prismessig er Saab'en det beste alternativet.

Tysker nr. 1

Audi har også en turbomatet motor på 150 hk, men slagvolumet i Audi A6 er 200 ccm mindre enn hos Saab. Det burde gi seg utslag i en prisfordel på grunn av lavere avgifter, men den prisfordelen kan du se langt etter, Audi A6 1.8T Avant er nemlig hele 50.000 kroner dyrere enn Saab 9-5 2.0t Estate.

Av de to har Audien de beste kjøreegenskapene, men med hensyn til komfort synes vi Saab'en hevder seg bedre.. Saab'en har dessuten bedre plass, særlig i bagasjerommet.

At en Audi A6 Avant skal kunne koste 50.000 mer enn Saab 9-5, har vi imidlertid vanskeligheter med å svelge, skal man ha en storbil forventer mange bedre komfort enn hva man får i Audi A6, spesielt slår skarpe dumper og tverrgående asfaltskjøter klart igjennom i Audien, mens Saab'en flyter adskillig bedre over den slags hindringer.

Tysker nr. 2

Med omlag samme prislapp som Audi A6 1.8T Avant, finner vi BMW 520 Touring, den eneste bilen i selskapet som kan skilte med en sekssylindret motor. Ytelsen er den samme som for Audi og Saab (150 hk), og vel er BMW'en den tregeste av de tre, men ingenting kan hamle opp med den bayerske rekkesekseren når det gjelder komfort og motornytelse.

Av de fire bilene ville vi ha holdt en knapp på BMW'en hva angår kjøreegenskaper og komfort, man plass- og prismessig faller ikke BMW'en så godt ut, den er den minste av bilene i selskapet, men har mer utstyr, ikke minst i form av den ekstremt funksjonelle antispinnkontrollen ASC+T. Slik sett kan BMW'en muligens forsvare prislappen i forhold til Saab'en.

Grattis, Saab!

Med 9-5 Estate har Saab laget en rommelig og svært komfortabel stasjonsvogn i storbilklassen, og topper det hele med en prislapp som gjør bilen til et gunstig alternativ sammenlignet med de biler det er naturlig å sammenligne bilen med. Luksusfølelsen i denne bilen er det få andre som kan vise til!