Konklusjon og konkurrenter

Det er ikke vanskelig å like Subaru Impreza, trass i at den egentlig er gørrkjedelig og så konservativ at Jan Petersen til sammenligning vil fremstå som en rebell.

Impreza er ikke spesielt spennende. Interiøret er i høyeste grad ordinært, og på japansk vis saklig og funksjonelt. Det betyr at alle betjeningsorganer er plassert således at de er lette å finne, og at instrumentene er lettleste - men ikke let etter fancy løsninger. De vil du ikke finne.

Og det er jo egentlig helt greit, for Subaru har aldri sagt at de skal være spennende. De har bare bestemt seg for å lage komfortable og driftssikre biler med firehjulsdrift, noe de også greier.

Mere plass!!!

For Subaru Impreza 1,6 Sportswagon er så absolutt en god bil å kjøre; den er komfortabel, har lavt støynivå, du sitter godt og kjørestillingen er det lite å utsette på. Men vi kunne ønske oss en litt kraftigere motor, og det leveres da også. Største utgave heter Impreza GT Turbo og stiller gladelig sine 218 hester til disposisjon - dersom du er villig til å betale rett over 400.000 kroner. Et mer folkelig alternativ er Impreza 2.0 uten turbo, med 125 hk koster den i rimeligste versjon 249.900 kroner.

Det største skåret i gleden er at Subaru ikke har lagt mer vekt på plass når de først skulle lage en "stasjonsvogn".

Baleno er sterk

Likevel er Impreza en av de bedre bilene du kan få for drøye 200.000 kroner med firehjulsdrift. Problemet til Subaru er bare at konkurrentene har mer plass. Den kanskje argeste konkurrenten, Suzuki Baleno, har omtrent samme grunnflate på bagasjeromsgulvet som Impreza, men det er lettere å utnytte plassen. Dessuten koster den mindre enn en Impreza med sammenliknbart utstyrsnivå. Firehjulsdrift har også Mitsubishi Lancer og Toyota Corolla 1.8 Terra, men de er dyrere enn Imprezaen.