Konklusjon og konkurrenter

HDi motoren har gitt nytt liv i Xantia. For det er vel lite tvil om at dette er den beste Xantia gjennom tidene - og en farlig konkurrent for Passat og Co.

Citroën Xantia er i utgangspunktet en komfortabel bil, og det blir ikke verre av HDi motoren. For med den under panseret nærmest fordamper kilometerne. Man slipper å skifte gear i tide og utide, samtidig som forbruket er mer enn behagelig lavt.

Det, sammen med en aldeles nydelig fjæring, gjør at Xantia fortsatt er en av de mest komfortabele bilene i denne klassen. Plassmessig kommer den heller ikke så galt ut. Begrepet "rommelig familiebil" fortjener den så absolutt.

I kampen mot konkurrentene har Xantia HDi også en annen fordel - prisen. For med en prislapp på 277.800 kroner er den billigere enn mange av sine argeste konkurrenter. For eksempel koster Peugeot 406 HDi, samme motor som i Xantia, drøye 20.000 kroner mer enn konkurrenten. Dyrere enn Xantia er også Volkswagen Passat TDi (110 Hk) med en prislapp på 286.210 kroner. Derimot koster Opel Vectra 2.0 DI drøye tusenlappen mindre enn Xantia HDi, men den bilen har ikke så kraftig motor som franskmannen.

Med Xantia Hdi er det liten tvil om at Citroën har lykkes, og motoren sørger for at den biologiske klokken til Xantia igjen kan sakke tempoet.