Konklusjon og konkurrenter

Med 1,9 liters slagvolum, men beskjeden ytelse blir det litt vrient å plassere BMW 316 mot verdige konkurrenter.

Prismessig er de nærmeste konkurrentene Audi A4 1.8 og Mercedes C180, som begge har en prislapp rett på den riktige siden av 300.000 kroners-merket.

Er det sportslige kjøreegenskaper du er på jakt etter, har Audi tilsynelatende det friskeste alternativet. A4 1.8 er vesentlig raskere fra stillestående enn de to andre tyskerne (10,5 sekunder fra 0 - 100 km/t mot ca. 12,5 for de to andre). men du skal selvfølgelig ikke se deg blind på akselerasjonstallene fra stillestående alene, bilens fleksibilitet og akselerasjon i fart er vel så viktig.

Og gearkassen i Audien -- spesielt på de høyeste girene -- har lengre utvekslinger, med det resultat at topphastigheten øker, mens fleksibiliteten og akselerasjonen i fart blir dårligere. Hvem av bilene som vil komme sierende ut med hensyn til sportslige kjøreegenskaper vil bare en konkret sammenligningstest kunne avsløre.

Vinner på utstyr?

I "skrapet" versjon er det tildels store forskjeller i utstyrsnivået på de tre bilene. Blant annet kan BMW- og Audieiere skilte med 6 kollisjonsputer, mot Mercedes som har 4 slike. Audien har ikke elektronisk antispinnkontroll, det har derimot de to andre. Det BMW'en ikke har som de to andre har, er elektrisk justerbare speil som standardutstyr.

Siden det ikke er mulig å "legge til" 2 hodekollisjonsputer som utstyr på C180, er det helt umulig å få til et eksakt regnestykke som gjør prisene på de tre bilene samemnlignbare. Vårt totalinntrykk er likevel at BMW'en i denne sammenheng blir for den mest velutstyrte å regne, prisen tatt i betraktning.

Komfort-duell

Av de 3 er det C180 og 316 som kniver om tittelen "mest komfortabel". Begge bilene har kvaliteter som gjør dem til utmerkede langtursbiler, og til syvende og sist er det personlig smak og behag som avgjør det valget -- som vanlig.

Men det er heller ingen særlig tvil om at de tre bilene -- og da kanskje særlig 316 og C180 henvender seg til totalt forskjellige kundegrupper, der BMW'en sannsynligvis foretrekkes av de yngste kjøperne, mens C180 har mer apell til det modne publikum. Slik sett er nok A4 og 316 de argeste konkurrentene. Og bevares - det er to svært gode biler vi sammenligner, men både med hensyn til kjøreegenskaper og komfort er vår oppfatning at BMW'en trekker det lengste strået.

Vi vil imidlertid ikke være bombastiske på dette punktet, siden vi fortsatt har tilgode å gå rett fra den ene til den andre for en direkte sammenligning!