Konklusjon og konkurrenter:

Audi A4 1.8T Quattro har ikke mange konkurrenter. Da er det besynderlig at den sterkeste kommer fra eget hus.

Mot konkurrentene havner Audi A4 1.8T Quattro i en særstilling fordi den trekker på alt den har av hjul. Derfor blir det urettferdig å sammenlikne Audien med BMW 320i som har bakhjulsdrift, eller Alfa Romeo 156 med forhjulsdrift.

Kannibalisme?

Det betyr imidlertid ikke at bilen ikke har konkurrenter, for det har den - og de kommer fra eget hus. Vel gir ikke Passat samme status som en A4 - men firehjulsdriften og ytelsene er omtrent de samme som på A4. Forskjellen mellom de to er at Volkswagen kaller Quattro Syncro, og at motoren er femsylindret. Ytelsene er likevel på samme nivå som Audien. Det betyr at Passaten i likhet med Audien råder over 150 hester, mens dreiemomentet er 205 Nm mot Audiens 210 Nm.

Med en prislapp på 369.150 kroner er Passat V5 syncro drøye 10.000 kroner billigere enn A4 1,8T Quattro, som koster 379.800 kroner. Utstyrsmessig er de ganske like, men Passaten har bedre plass i baksetet – i bagasjeromsavdelingen stiller de to nokså likt.

Quattro eller...

Det er liten tvil om at Audi A4 1.8T Quattro er en svært bra bil, med underholdende og gode kjøreegenskaper. Man må imidlertid spørre seg om de 37.120 kronene ekstra for å få drift på alle fire er verd pengene. Uansett er det liten tvil om at vintrene blir lettere og at bilen får økte sikkerhetsreserver med Quattro - dersom du ikke tar ut den økte sikkerheten i høyere fart langs glatte vinterveier.