Konklusjon og konkurrenter

Hva blir så dommen over Lexus IS 200? Kan den forsvare prislappen på 349.000 kroner, og er det i det hele tatt et alternativ til BMW 3-serie?

Konklusjon og konkurrenter

Dommen er soleklar; Lexus IS 200 er en bil som ikke bare er komfortabel, men som også gir en kjøreopplevelse utenom det vanlige. De to største "feilene" med bilen er at den har noen upraktiske løsninger i bagasjeromsavdelingen, og at den seksylindrede motoren, med sine 155 hestekrefter og sitt maksimale dreiemoment på 190 Nm ved 4.600 omdreininger, er litt tam på lave turtall.

Det glemmer man imidlertid fort. Gi denne bilen en svingete landevei, og Lexusen gir deg en kjøreopplevelse som er verd å sette igjen kofferter for - og hvem tenker vel på at motoren er en smule treg på lave turtall når den synger sin sonore sang og skyver bilen fremover med kraften til en bærerakett bare turtallet får lov til å krysse 3.500 omdreininger?

Og det er akkurat dette som gjør IS 200 til en gave fra himmelen; den er akkurat det BMW 3-serie var, men ikke lenger er. Derfor fyller den en luke, en luke som BMW glemte å lukke når dagens utgave av treeren kom.

Utstyrsnivået på Lexusen er dessuten nærmest komplett, det eneste du kan legge til er automatgear, skinnseter med elektrisk justering, elektrisk soltak og en sportspakke som betyr at bredere dekk og noen ekstra aluminiumsdetaljer. Dermed får du mye bil for de 349.000 kronene Lexus IS 200 koster. En BMW 3-serie koster til sammenlikning nesten 20.000 kroner mer, og da har den noe mindre utstyr enn IS 200.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det er kanskje akkurat det som blir det største problemet for BMW; for ikke bare har Lexus greid å få en særdeles velkjørende bil ut av IS 200 de har også greid å holde prisen på et akseptabelt nivå.