Konklusjon og konkurrenter

Når Volvo har lånt motor fra en japansk konkurrent, er det selvfølgelig naturlig at disse må måle krefter mot hverandre. Men det finnes også andre utfordrere.

For ikke bare har Volvo lånt GDI-motoren fra Mitsubishi, Carisma GDI og S40 GDI er også svært like hva ytre og indre mål angår. Det skiller nemlig ikke mer enn 4 cm i total lengde -- i Volvoens favør, men Carismaen har det største bagasjerommet, på 10 liter nær. Når det kommer til kjøreegenskaper er de to konkurrentene også forbløffende like -- de har presise og greie kjøreegenskaper, brukbar komfort, men vikritiserer begge bilene for å være litt for myke i enkelte situasjoner.

Hvem du velger blir dermed hipp som happ, Mitsubishi gir deg noe bedre garantibetingelser, men Volvo gir deg en bil -- som i alle fall etter vår smak -- er mer karismatisk en Carisma. Dessuten kan du velge deg en stasjonsvogn hos Volvo, det har ikke Mitsubishi på sitt program. Det som mest teller i Carismas favør er at den koster rundt 20.000 kroner mindre enn S40, og den er litt kjappere i akselerasjonen, hovedsakelig fordi den veier nesten 150 kilo mindre enn Volvo S40.

Sparsom Vectra

Opel har også tradisjon for å lage motorer som overlever på lite drivstoff, Vectra 1.8 er definitivt en av disse. Med omtrent samme prislapp som Carisma (234.000 kroner) og svært gode garantier (blant annet 10 år mot rust), stiller også Vectra med gode kort mot Volvoen. Her må det også påpekes at Vectra har en særdeles ryddig bagasjeromsløsning som også er raus, den sluker hele 500 liter.

Utstyrsnivået er omtrent det samme som for de to andre, men kjørekomforten er noe svakere. Nå har riktignok Vectra kommet i en ny versjon som vi på publiseringstidspunktet av denne testen ikke har rukket å prøvekjøre, men tidligere modeller av Vectra har i alle fall sårligere sittekomfort enn Carisma og S40.

Lekker Avensis

I Avensis-serier er nok sedanen den mest vellykkede designmessig, også denne har gode kjøreegnskaper og hyggelig komfort. Hyggeligst av alt er prislappen som viser beskjedne 231.900, men husk at Toyota og Volvo er de eneste av disse bilene som har nettopris -- og null prutningsmonn.

Billig status

Det er ingen tvil om at Volvo -- i de flestes øyne -- oppleves som en bil med høyere status enn noen av de nevnte konkurrentene. Og materialvalg og finish gjør at Volvoen oppleves som dyrere enn samtlige av de nevnte, selv om bilen neppe kan skryte på seg hverken mer plass eller vesentlig bedre komfort.

Derfor er vi faktisk litt overrasket over at prisforskjellen ikke er større enn det den er i dette tilfellet, og det er kanskje nettopp deror vi falt pladask for den oppgraderte svensken?