Konklusjon og konkurrenter

Med en prislapp på 683.600 kroner forventer vi mer av en luksusbil enn hva Jaguar S-type gir oss. Det er spesielt det billige inntrykket kupéen etterlater seg, som gjør at vi er så bombastiske som vi er i vår konklusjon.

For britene møter sterk konkurranse, i første rekke fra tyske BMW og Mercedes, men også fra Volvo med sin S80.

Skal du ha en bil med tilsvarende ytelser som S-type 3.0 gir deg, kan du faktisk nøye deg med en BMW 528. Litt tregere er den, men finishen er en helt annen -- og prislappen er 80.000 lavere enn for Jaguaren.

Mest motstand kan nok Mercedes E280 tilby, den er riktignok "bare" 50.000 kroner rimeligere enn S-type, men når ytelsene er omlag de samme -- og komforten slett ikke er til å kimse av i Mercedesen, ville nok vi ha foretrukket en Mercedes og valget var vårt.

Bare 20.000 dyrere er Volvo S80 2,8 T6, også en komfortabel bil med en sylvass, turbotrimmet sekser som yter hele 272 hk, og som har akselerasjonskapasitet som etterlater synet av de 3 andre konkurrentene her nevnt som små prikker i bakspeilet.

Ekstravaganse

I vår pris- og utstyrsoversikt har vi bare tatt med utstyr som stort sett alle leverandører har som standard- eller tilleggsutstyr. I sannhetens navn er vi nødt til å peke på at denne oversikten ikke faller rettferdig ut for Jaguaren, den har en lang rekke ekstrautstyr som kan fås som tilvalg til de andre bilene. Som for eksempel parkeringsvarsler, speil som vippes ned i forbindelse med rygging - slik at du kan se fortauskanten i speilet, elektrisk justerbare stoler med minne og så videre.

Slik sett er ikke Jaguarens prisulempe så stor som vi muligens har gitt deg inntrykk av, men det er likeel ikke dette som er vårt hovedpoeng.

I skrivende stund har jeg nettopp tilbakelagt omlag 300 kilometer i en Nissan Micra. Hva har det med Jaguar S-type å gjøre? Jo, jeg la merke til at finishen i Micraens interiør ga et mer solid -- om enn ikke så smakfullt -- inntrykk som i S-typen. Jeg knakket på pyntelistene i Micraen, og kunne konstatere at mine mistanker var berettiget. Pyntelistene i en Micra til 140.000 kroner er så godt festet at de ikke gir fra seg knirkelyder, eller "gir etter" når du trykker på dem. Det gjør pyntelistene i interiøret til en S-type. Prisdifferansen mellom de to bilene er 538.700 kroner.

Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at det er i Micra'ens favør.