Konklusjon og konkurrenter

Hva blir så konklusjonen? Er Saab 9-3 cabriolet med 200 hester en sportsbil, eller er den en komfortabel cruiser - og trenger man alle de 200 hestene?

Saab 9-3 cabriolet er i første rekke en komfortabel cabriolet. Den er fjernt fra noen sportsbil, og understellet - som stammer fra forrige generasjon Opel Vectra - innbyr knapt til noen sportslig kjørestil. Dermed trenger man heller ikke motoren med 200 hestekrefter - det er rett og slett mer motor enn hva understellet tåler.

Ett bedre, og billigere, alternativ er da 9-3 med to-literen med lettrykksturbo og 154 hestekrefter. Vel bruker du 1,5 sekunder mer av ditt liv før du når hundre, men i daglig bruk vil du neppe merke store forskjellen i kjøreytelser.

Billigere er bilen også, for mens vår testbil koster 499.300 kroner koster en 9-3 cabriolet med lettrykksturbo 431.800 kroner. Det er en forskjell på nesten 70.000 kroner.

Hva så med andre konkurrenter? Den nærmeste måtte bli BMW, men sydtyskeren henvendender seg egentlig til et annet publikum enn svensken. For mens tyskerene er mer sportslig og dynamisk, er Saaben mer komfortabel og behagelig.

Og det er da heller ikke noen tvil om at Saab så absolutt har greid å lage en rommelig, komfortabel og behagelig cabriolet ut av 9-3, men dropp motoren med 200 hester - den trenger du ikke. Når du kjører cabriolet, og i særdeleshet, Saab 9-3 cabriolet er ikke poenget å komme fort frem, men å nyte. Og Saab-cabrioleten er også en skikkelig vinterbil, du slipper med andre ord å bytte bil når vinteren melder sin ankomst!