Konklusjon og konkurrenter

Vakkert utseende og riktig motor til tross -- Mercedes CLK 320 koster 799.000 i grunnversjon. Det er mye penger -- for mye penger er vår konklusjon

Konklusjon og konkurrenter

Vårt utgangspunkt er at Mercedesen i første rekke er en "cruiser" - en bil man ivser seg frem i. Og for enkelte er det viktig at bilen da har den riktige lyden også. Men ved å heller velge en CLK 320 Kompressor med 193 hk, har du spart 170.000 kroner. Går du helt ned til CLK 200 er prislappen "bare" 517.340 kroner, altså nesten 300.000 kroner mindre enn hva CLK 320 koster.

Selv om låte er riktig på CLK 320, mener vi -- i likhet med en god del utenlanske bilmagasiner -- at Mercedes-sekserene er for dyre. Og det er neppe denne bilen det blir solgt flest av i Norge heller, modellen 230 Kompressor er nettopp tatt frem fordi enkelte markeder legger store avgifter på slagvolum -- som f. eks. Norge.

Uten konkurranse -- foreløpig

Skal du ha en stor cabriolet -- over 4,5 meter, med mer enn 200 hk, er det bare 3 modeller på det norske marked som tilfredsstiller dine krav. Det er Jaguar XK Convertible -- som koster over millionen, Mercedes SL -- som også koster over millionen, og Saab 9-3 2.0 TS.

Dermed har Mercedes funnet frem til en nisje i markedet som bare få dekker, ingen av disse bilene er egentlige konkurrenter. Men snart kommer Volvo C70 cabriolet, og den vil pris- og størrelsesmessig ligne CLK 320.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men den mangler selvfølgelig stjernen på panseret.