Konklusjon og konkurrenter

Med en prislapp på 345.000 kroner går Alero en hard tid i møte, da hjelper det ikke at den er komfortabel og rommelig.

Konklusjon og konkurrenter

Det er helt klart mye som taler imot Chevrolet Alero, men den har også egenskaper som absolutt taler dens sak - det som imidlertid er med på å forkludre det hele er prisen. Og det er ikke engang Chevrolet sin feil.

For med norske avgifter blir Alero straffet hardt med sine 2,4 liter med slagvolum, og når prislappen viser 345.000 kroner blir bilen dyr - og nok uaktuell for de aller fleste.

Hard konkurranse

For det er ikke smågutter Alero utfordrer. For med en neve fylt med 345.000 kroner er det ganske mange muligheter som åpner seg, en er Volkswagen Passat V5 4motion (340.120 kroner), en annen er Mercedes-Benz C180+ (346.500 kroner). Vel er de bilene noe mindre enn Alero, men det er like fullt konkurrenter. Og den dagen man skal bytte inn bilen eller selge den er det vel liten tvil om hva som lønner seg rent økonomisk?

Truer Chrysler

Det er likevel èn bil som ikke lenger skal føle seg for trygg, og det er Chrysler Stratus. For selv om Alero "mangler" to sylindere og har en litt svakere motor enn Statusen, skiller det ikke så mye dersom man ser på kjøreytelsene. Aleroen er dessuten 24.000 kroner billigere enn Stratusen, og kan derfor være et alternativ.

For spesielt interesserte

Heller ikke de spesielt interesserte vil falle i staver over Alero. Fordi de som sverger til Chevrolet vil ikke like den - for det er jo tross alt en Oldsmobile. Og de som sverger til amerikanske biler vil vel ha en bil med litt mer særpreg enn hva anonyme Alero gir.

Med en mindre motor hadde saken imidlertid stilt seg noe annerledes. For når maskineriet begynner å bli så stort som i Alero blir avgiftene, og dermed prisen, for høy. Og med de konkurrentene som bilen må måle seg mot blir ikke Alero en bil man kommer til å se mye av langs våre veier.