Konklusjon og konkurrenter

Som nevnt i innledningen, er det kun Mercedes 300 TDT som kan by BMW 530D på en viss konkurrane, i alle fall dersom vi bare ser på eksterne konkurrenter.

Men selv det blir nærmest urettferdig, Mercedesen er for det første “på vei ut”, den blir erstattet av Mercedes 320 CDI senere i år – en bil som kommer til å være sterkere, og minst like sprek som vår testbil BMW 530D.

I tillegg er dagens MB 300 TDT omlag 80.000 kroner mer enn 530D.

Intern konkurranse

Dermed står konkurransen i første rekke internt i BMW-huset. Som vist i denne prøvekjøringens underartikkel “Motor og Kjøreegenskaper”, har BMW 530D ytelser som går både 520, 523 og 528 en høy gang – til en viss grad kan man også hevde at den er sterkere og kjappere enn BMW 535. Og det er en bil som koster drøye 300.000 mer enn 530D, mens 528 "bare" er 30.000 dyrere enn 530D.

Dermed er 530D en av de mest sportslige bilene i BMW’s 5-serie, men må må være godt over middels interessert i dieselmotorer for å velge denne bilen fremfor en annen bil med tilsvarende ytelser, onde tunger skal nemlig ha det til at det ikke gir samme status å kjøre en diesel- som en bensinvariant.