Konklusjon og konkurrenter

Med 2,5 liters motor og prislapp på den riktige siden av en halv million kroner, er Ford Cougar inne på et begrenset marked med få konkurrenter. Men tåler den konkurransen fra de få som er der?


I første rekke skal Cougar ta opp komapen mot Ford Mondeo 2.5 Ghia Lux. Denne bilen har så å si identiske ytelser, og tilbyr familiemoren eller -faren som ønsker deg en sportslig bil uten å stikke seg frem et godt alternativ.

Cougar står seg mot Mondeo, prisdifferansen er bare knappe 40.000 kroner, og det må man være villig til å betale for et usedvanlig design, samt noe mer utstyr enn hva du finner på Monde 2.5 Ghia.

Fransk løve mot tysk katt

Peugeot 406 Coupe er sannsynligvis den av sportskupéene de fleste kan enes om er en designperle. Men lekkert design signert Pininfarina kan ikke skjule det faktum at Peugeot’en er alt for dyr, motormessig havner den dessuten midt mellom 2 stoler med sin 2-liters rekkefirer på 135 hk og 3-liters V-6’en med 190 hk.

Sammenligner vi 2-litrene, koster Cougar 342.900, mens 406 koster 352.400. Her får smak og behag avgjøre, men vår mening er nå en gang at 406’en er verdt de ekstra kronene. Pininfarina-designet har en mer tidløs eleganse over seg enn Ford’s “nyveiv”-look, som godt kan gå av moten om et par år. Eller om et halvt år.

Men uansett – tolitrene er for slappe til å yte disse bilene rettferdighet, og da blir Cougar det beste alternativet. For 406 Coupe V6 koster 563.900 kroner – og det er den ikke verdt! (Vi har prøvekjørt 406 Coupe 2.0, prøvekjøringen finner du her.)

Japansk krøllkatt

En japansk utfordrer er den noe mindre Toyota Celica 2.0 GT, også den med 170 hk og 0 – 100 km/t på 8,1 sekunder. En duell mellom disse to burde bli interessant, rent bortsett fra at det bare er et par måneder til toyota viser den nye versjonen av Celica. I tillegg dekker de to bilene nokså forskjellige behov, det skiller tross alt nesten 30 cm i lengde på de to bilene. Det gjør Celica (417.000) adskilig billigere enn Ford Cougar (434.000).

En siste tysker

BMW har sluppet sin nye Coupe-utgave (E46), og tilbyr sin 323 Ci for 447.000 kroner, eller 14.000 mer enn Cougar. Dette er også en adskillig mindre bil enn Cougar, og den dekker muligens andre behov. Du bli neppe så god sett i en BMW Coupe, men…

Denne bilen har vi for øvrig til test akkurat nå, forvent en presentasjon av bilen på DinSide i slutten av neste uke!

Konklusjon

Joda, kjøreeegnskapene sitter som de skal i Ford Cougar. Men det er mange forhold å sette fingeren på, først og fremst har ikke bilen det ekslusive utseende og finishen mange vil forvente av en sportskupé til nær en halv million kroner.