Konklusjon og konkurrenter

Kan Volvo V40 1,9D være noe godt alternativ til konkurrentene, og hvordan likte vi egentlig bilen basert på en helhetsvurdering?

Konklusjon og konkurrenter

Det er ikke lett å hete Volvo V40 1,9D, når konkurrentene både har sterkere motorer, mer plass og koster mindre.

Hard konkurranse

En av de virkelig sterke konkurrentene til Volvoen heter Skoda Octavia. Med en 90 hesters TDi-motor under panseret som har et maksimalt dreiemoment på 210 Nm -- Volvoen har 190 Nm -- koster Octavia 223.900 kroner i SLX utgave. Det er en prisforskjell på snaue 40.000 kroner i Skodaens regi - og da er klimaanlegg standard.

Litt lettere for Volvoen blir det når man sammenlikner den med Volkswagen Passat TDi. Motoren i denne bilen er den samme som sitter i Skodaen, men det er dyrere å kjøre rundt med et Vokswagen-merke i grillen enn et Skoda-merke. Likevel er Passaten noen kroner billigere enn svensken.

Også Opel Vectra 2.0 Di i GL utgave og Peugeot 406 SRDT, med den nye HDi motoren, er billigere enn Volvoen selv om utstyrsnivået er det samme. Opelen koster 244.200 kroner mens Peugeoten har en listepris på 249.900 kroner.

Blir for dyr

I kampen mot konkurrentene er det derfor i hovedsak to ting som trekker kraftig ned for vår svenske venn. Det ene er støynivået fra motoren, og det andre er de 259.900 kronene det vil koste deg å bli eier av en. For det hjelper lite å være både vakker og komfortabel når konkurrentene kan slå i bordet med lavere priser og sterkere motorer dersom man ser strengt fornuftig på det. Til Volvoens glede er det imidlertid fortsatt mange som kjøper bil med hjertet.

Artikkelen fortsetter under annonsen