Konklusjon og konkurrenter

Et fleksibelt indre og greie kjøreegenskaper til tross – Zafira får oss ikke til å tenne på alle pluggene!


Og hvorfor ikke? Den har da alle kvaliteter en skikkelig familiebil bør ha? Joda – eller i alle fall nesten. Og er du bare på jakt etter en fleksible familiebil, har du funnet det du trenger.

Zafira’s problem -- eller kanskje rettere; vårt problem -- er i første rekke at bilen ikke greier å engasjere. Den har ikke et spesielt spennende utseende verken inni eller utenpå, innvendig har Opel til og med greid å legge inn et rødt felt på forsetene, uten at vi helt forstår hva som er så spennende med akkurat det.

For dyr?

Dernest er det prisen. Vår testbil koster 245.500 kroner, og så vidt vi kan forstå gir ikke Opel like mye rabatter på denne bilen som de gir på en god del andre modeller. Det har nemlig vært viktig å få bilen under firmabilgrensen på 250.000, selv med et brukbart utstyrsnivå, og under introduksjonen av bilen antydet Opel Norge et prisnivå på rundt 260.000 kroner.

For samme pris får du en Renault Megane Scenic 2.0 Avance – med klimaanlegg, alufelger – full pakke. I tillegg er den betydelig friskere på veien enn Zafira 1.8. Det gjenstår å se hvor billig Opel greier å prise basisversjonen av 1,6-literen når den kommer, men det er lite trolig at de greier å komme ned på niva med de 199.000 kronene Reanult forlanger for enkleste versjon av Scenic.

Valget står derfor mellom mer fleksibilitet og flere seter i Zafira, eller mindre fleksible løsninger og lavere prislapp i Renault Megane. Eller du kan vente et års tid for å se hva Ford greier å få til når de skal presentere en fleksibil-løsning på Focus-karosseri.