Konklusjon og konkurrenter

Hva blir så dommen over den foreløpig billigste og mest upraktiske Freelanderen? Er det en bil du vil og kan leve med, og - i kortform - hva er dens sterke og svake sider?

Trass i kritikken på de innledende rundene er Freelander Open Air en bil mange lett faller for. Dens barske linjer, dens faste grep på landeveien og det lyse, trivelige og rommelige interiøret sørger for det. Vi fikk ikke kjørt bilen med taket av - det kreves dessverre spesialverktøy for å fjerne takgrindene som må vekk før hardtoppen kan løftes av - men det er neppe noen opplevelse som bidrar til å dra ned helhetsinntrykket.

Likevel er ikke Freelander perfekt. Trass i at motoren gjør lite av seg ved vanlig kjøring, er det en sportsmotor som trives best på høye turtall, og det blir masete å hele tiden måtte jage på turtall under akselerasjoner.

I en egen klasse

Sammenliknet med konkurrentene er Land Rover Freelander likevel i en særstilling, den er nemlig den eneste som kan leveres som "cabriolet" - bortsett fra Jeep Wrangler. Problemet til Wrangler er bare at den blir alt for dyr dersom man sammenlikner med Freelander Open Air. For mens Land Roveren koster 289.500 kroner er prislappen på Jeep Wrangler hele 341.900 kroner – med mindre man kjøper Wrangleren som varebil, da koster den bare 212.600 kroner. Freelander er foreløpig ikke tilgjengelig som varebil, men importøren og forhandlerne er inne i en prosess som kan lede frem til at Freelander Open Air (og 3-dørsutgaven) kan registreres som varebil.

Mange konkurrenter

Derfor er Freelander Open Air den eneste av SUV’ene som kan gi deg både plass, komfort og vind i håret til under 300.000 kroner (som personbil). Men er du avhengig av å stable unger i baksetet, eller vil ha en bil som tross alt er mer praktisk enn hva Open Air er, blir Freelander med fem dører ett av de mange alternativene.