Konklusjon og konkurrenter

Innledningsvis nevnte vi at Celica har svært sterke konkurrenter, og stilte oss spørsmålet¨om en Celica virkelig kan hamle opp med tyske og amerikanske konkurrenter. Det kan den.


For Audi 2.5 cab, BMW 320 og Chrysler Stratus er og blir i første rekke “Cruiser-cabrioleter” – biler som i første rekke er lekre å se til. Men ingen av dem er spesielt kjappe eller sportslige. Celica Cabriolet byr jo likvel på gode cruiser-egenskaper, men er i tillegg en av de mest sportslige 4-seters cabrioletene du finner som koster under en halv million kroner.

Men – om Celica kan gi deg den samme status som disse tre, er en helt annen sak. Vi stiller også spørsmålstegn ved hvorvidt Celica i tilstrekkelig grad har utseendet med seg for å forsvare en plass blant disse konkurrentene.

Svensk sportsbil uten topp

Skal du ha en cabriolet som koster under en halv million kroner, og som i tillegg har sportslige kjøreegenskaper, er Saab 9-3 2.0T et aktuelt alternativ. Den er den eneste av de vi har nevnt som konkurrenter som byr på akselerasjonstider fra 0 – 100 km/t på mindre enn 10 sekunder.

Likevel er det bare status og lekre linjer Saab-cabrioleten kan vise til sammenlignet med Celica cabriolet. På veien er den ikke i nærheten av å ha Celicas eminente kjøreegenskaper.

Sportslig vinner

Derfor tør vi utrope Toyta Celica til den mest sportslige cabrioleten til under en halv million kroner. Men bevares – dersom kravet bare er at du skal ha en sportslig bil der du kan ta ned taket, finnes det en lang rekke roadstere som kan utfordre Celica, for eksempel Mazda MX-5, MG-F og Fiat Barchetta for å nevne noen.

Og siden Celica ikke har samme status, og ikke er riktig så lekker som for eksempel Chrysler Stratus og BMW 320, er det nok roadsterene Celica i første rekke sammenlignes med, og da er den nær dobbelt så dyr som en velutstyrt Mazda MX-5. Og der finnes kanskje forklaringen på at det ikke er ventelister for å få kjøpt seg en Celica Cabriolet?