Konklusjon og konkurrenter

Alfa Romeo må nok fortsatt slite mot gamle fordommer om dårlig kvalitet. Glem det – denne bilen er blant de aller mest solide du får kjøpt!

Konklusjon og konkurrenter


Dette understrekes blant annet av garantien, husk at Fiat-importøren gir deg 8 års rustgaranti og 3 års garanti på lakken. Det er mer enn hva du får av Rover, Saab, Volvo, BMW og Mercedes.

Og Alfa ligger høyt oppe på listen på europeiske statistikker over biler som trenger lite nødhjelp langs kontinentale veier. Vårt inntrykk etter en uke med Alfaen er at bilen er så godt skrudd sammen, og har en så god finish at den ikk e på noen måte står tilbake for tyske, svenske eller endog enkelte japanske konkurrenter. Vi ble imidlertid litt skeptiske til lakken, vår testbil har – etter rundt 15.000 kilometer på norske veier – fått nokså mange steinsprutskader på panser og grill. Slike skader dekkes normalt IKKE av garantiordninger.

Mye moro for 400.000

Er du på jakt etter en storbil til under 400.000 kroner blir resultatet som oftest at du får mye plass, men dorske kjøreegenskaper. Så ikke med Alfa. Toliterene er kjapp som en turbomotor, unntatt på lave turtall.

Sammenlignet med dovne BMW 520 til 403.000 kroner og slappe Mercedes E200 til 417.000 kroner, er Alfa Romeo 2.0 TS rene gateraceren. Skal du ha tilsvarende kjøreegenskaper fra de tyske konkurrentene, må du opp på en 523 til 473.000 kroner, eller en Mercedes E 240 til 542.000 kroner (heller ikke E240 er så kjapp som Alfa 166.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og når du først begynner å vurdere prisklassen opp mot en halv million kroner, kan du få deg en Alfa Romeo 166 2.5 V6 TwinSpark med sekvensielt automatgear og gassutladningslamper for smame pris…

Audi, Volvo og Saab

…har alle turbomatede motorer som kan by Alfa’en på konkurranse. Audi A6 1.8T er for eksempel litt rasker og litt større enn Alfa 166, og koster nesten 50.000 kroner mindre. Alfa er dog et godt alternativ til Audi A6 for dem som måtte mene at “alle kjører Audi”.

Volvo V70 2.0 T er også hårfint raskere enn Alfa 166, men byr ikke på samme kjøreglede som italieneren. Plassmessig er den også litt mindre enn 166, og prislappen er omtrent den samme.

Saab 9-5 2.0T er så vidt litt tregere enn Alfa 166, plassmessig er de jevnbyrdige og prismessig kommer de også så å si likt ut. Saab’en skiller seg helt klart ut som den mest komfort-orienterte av de to, mens Alfa 166 sikter seg mer inn på sportsmarkedet.

Ikke bare for italofile

I storbilklassen kan altså Alfa 166 hamle opp med de mest etablerte i klassen, men den må også se seg slått av andre. Likevel våger vi påstanden at du ikke drikke cappucino i lunsjpausen og ha pasta til middag annenhver dag for å trives i en Alfa 166.

Skal du ha en storbil til under 400.000 kroner, ønsker god plass og solide garantiordninger, er Alfa 166 bilen for deg. Sportslige kjøreegenskaper og lekkert design følger med i prisen!