Konklusjon og konkurrenter

Med sine enorme krefter slår den knock-out på sine konkurrenter, men er BMW’en det beste valget i konkuranse med Audi S8 og Mercedes-Benz E55 AMG?

Konklusjon og konkurrenter

Trass i 400 hester og ytelser som en hvilken som helst sportsbil, er ikke BMW M5 noen sportsbil. Den er en representant for en ny bilklasse, som BMW skapte da de satte en M foran modellnavnet 535i en gang på åttitallet. Siden den gang har vi sett flere M5-utgaver, vi har sett oppblomstringen av Audi sin S-serie og Mercedes-Benz har latt AMG friske opp sine limousiner.

Marginale forskjeller

Og det er akkurat de to merkene som er M5 sine sterke konkurrenter. Audi med sin S8 og Mercedes-Benz med sin E55 AMG. Alle bilene er elektronisk begrenset ved 250 kilometer i timen, og alle aksellererer de fra 0 - 100 kilometer i timen på under 5,7 sekunder. De rene kjøreytelsene er derfor nær identiske på de tre bilene.

Det som derimot skiller dem er prisen. Mercedes er desidert dyrest med sin E55 AMG til den nette sum av 1.420.040 kroner, mens Audien er billigst med sitt prisforlangende på 1.216.000. Og kanskje blir den nye Audi A6 – med samme motor som i Audi S8 enda noen tusenlapper rimeligere.

M5 mest sportslig

Pris er nok likevel ikke så viktig i denne ligaen. Det går mer på hvilke signaler du ønsker å sende ut til omverdenen. Mest diskret er nok Audien og Mercedesen, mens BMW’en igjen blir mer outrert med sine fire eksosrør og sin aggressive front.

På veien er de også forskjellige. M5 desidert mest sportslig, Mercedesen mest komfortabel, og Audien midt i mellom de to. Er firehjulstrekk et must, er Audien det eneste valget.

Vi greier likevel ikke å skjule vår nesegruse beundring for muskelbunten fra München, men priser oss lykkelige over at bilen har forlatt våre hender mens vi fortsatt har “lappen” og samvittigheten i behold.