Konklusjon og konkurrenter

Volkswagen Golf er hittil i år Norges mest solgte bil, og introduksjonen av stasjonsvognen vil vel neppe forandre akkurat det faktumet. Likevel finnes konkurrentene der ute.

Det er vanskelig å finne noe udelt negativt å si om Volkswagen Golf stasjonsvogn. Den er en bra bil med trygge kjøreegenskaper, samtidig som den holder seg godt i pris når du en gang skal selge den som bruktbil.

Under 200.000 kroner

Billigste utgave av Golf stasjonsvogn er 1,4 Firstline med 75 hestekrefter og en prislapp på 182.650 kroner, mens V5 Highline er dyrest med sin prislapp på 319.440 kroner. Dermed favner Golf stasjonsvogn over et bredt spekter hva gjelder pris.

Vår testbil var en Highline med 1,6-liters motor og en prislapp på 220.000 kroner. I utstyrspakken finner vi som standard blant annet sportsseter, klimaanlegg, skinntrukket ratt, elektriske vindusheisere foran og bak, samt aluminiumsfelger. Dermed er Golfen bedre utstyrt enn for eksempel Ford Focus 1,6 Ghia. For selv om den bilen koster 217.900 kroner, og dermed er 2.100 kroner billigere enn Golfen, er ikke det noe argument når du i Forden må betale 9.500 kroner for klimaanlegg.

Konkurrenter fra eget hus

En av Golfens kanskje farligste konkurrenter stammer nærmest fra eget hus. For fra Tsjekkia kommer Skoda Octavia. Bilen er bygd på nøyaktig samme plattform som Golfen, med de samme motorene og delene. Det som skiller de to er design, plass -- og ikke minst pris. For mens du får en Golf 1,6 Highline for 220.000 kroner får du en Skoca Octavia 2.0 GLX. Riktighok mangler bilen klimaanlegg, og den er neppe så eksklusiv som Golfen, men bagasjerommet er for eksempel snaut 100 liter større enn i Golfen. Og plass betyr jo som kjent litt når man er på jakt etter en stasjonsvogn.