Konklusjon og konkurrenter

Nettopp det faktum at Mitsubishi Carisma levers med 1,8-liters motor, gjør at den har få konkurrenter blant kombikupéene i mellomklassen.


Svært mange av konkurrentene i mellomklassen velger nemlig 1,6 og 2,0-liter til sine biler i denne gruppen. Er du på jakt etter en kombikupé i størrelse rundt 4,5 meter, og med tilsvarende ytelser som en Carisma, kan du velge mellom Citroën Xantia, Renault Laguna, Mazda 626, Nissan Primera, Toyota Avensis, Seat Toledo og Skoda Octavia.

Men Carisma er en underlig blandig av alle disse bilene, den har en fornuftig plassutnyttelse som en Renault eller Citroën, sportslige kjøreegenskaper som Primera eller Accord og høy komfort som en Xantia eller Laguna, men den virkerlitt kjedelig, litt grå – litt sparsommelig.

Ingen prisbombe

Men vurderer du i det hele tatt en Carisma, signaliserer du også at du er på jakt etter et økonomisk alternativ. Dessverre bikker prisen på vår testbil rett over 250.000 kroner, og ser vi bort fra bilene som koster mindre enn dette, snevres alternativene inn betraktelig.

Da er Skoda Octavia et prisgunstig alternativ, den har bedre plass enn Carisam i bagasjeavdelingen, og du kan få den med en sprek 1,8-liters turbomotor til under 250.000 kroner. Men det er kanskje ikke det mest økonomiske alternativet? Dessverre leveres Octavi foreløpig ikke med 1,8-liter/125 hk.

Fransk konkurrent

Når vi ser bort fra bilene som koster over 250.000 kroner, står vi egentlig bare igjen med to tidsmessige alternativer, Seat Toledo ogRenault Laguna. Toldeo er en bil som har utseende, men ikke plassutnyttelsen med seg, og skulle vi velge en personlig favoritt til å utfordre Carisma, blir det nettopp Laguna.

Laguna er på samme måte som Carisma en nokså anonym bil, som definitivt har kjøreegenskapene med seg, begge bilene har god plassutnyttelse, og begge gir god totaløkonomi.

Laguna 1.8 Riviera er ikke så sparsom på bensinen som Carisma, men koster rundt 15.000 kroner mindre – og har klimaanlegg som standardutstyr, i tillegg til en omfattende liste over ekstrautstyr.