Konklusjon og konkurrenter

Hvordan skal så Defenderens endelikt bli? Kan dinosauren blant terrengbiler holde skansen, eller er konkurrentene i ferd med å kjøre ifra?

Prisen på en ny Defender 90 TD5 som personbil er 412.000 kroner, mens varebilen har en prislapp på 247.000 kroner.

Spartansk

Da får du en av verdens desidert mest kjente firehjulstrekkere - ribbet for utstyr. Det eneste som er standard er servostyring og manuelt soltak, og skal du opp på samme utstyrsnivå som konkurrentene begynner Defenderen å få problemer med å forsvare sin pris. Når komforten i tillegg er elendig er det mange som ikke engang ser på Defenderen som et alternativ.

For spesielt interesserte

Dermed blir Land Rover Defender 90 en bil for de spesielt interesserte, og det ser man da også. For når man møter en Defender på sin vei er det obligatorisk å hilse, på samme måte som det er obligatorisk å slå av en liten prat dersom man treffer en likesinnet på bensinstasjonen eller på rasteplassen.

Og det er akkurat dette poenget, sammen med at bilen har sjel og naturligvis enorme ressurser hva gjelder å komme seg frem, som gjør at vi likevel misunner de som tør å tenke utradisjonelt. For en Defender gir deg mer enn bare en bil, den gir deg opplevelser og kjøreglede på en annen måte enn hva man er vant til.