Konklusjon og konkurrenter

Det er ikke mange biler som er under 4 meter lange, og som kan sprinte fra en Mercedes A190, men det er 2 stykker – og begge er billigere!


En franskmann og en spanjol er den tyske bilens konkurrenter:

  • Seat Ibiza Cupra:

  • En fyrig og uregjerlig bil i Polo-klassen, et fyrverkeri av en bil! Seat Cupra bruker den gamle 2-literen fra Golf GTI på 150 hk, og koster unna 0 – 100 km/t på formidable 8,3 sekunder. Prislappen viser bare 233.500 kroner, og det er mye moro for pengene. Dessverre er Seat Cupra både trang og ukomfortabel.

  • Peugeot 206 GTI

  • Med en prislapp på 239.800 kroner, feide 206 GTI inn på banen for et knapt halvt år siden. 206 GTI gjør ikke skam på arven fra 205 GTI, men er snill i sammenligningen. Den mangler 205’ens rampestreker, men er forbausende lettkjørt og sporsikker for å være en så vidt muskuløs bil i småbilklassen. Les vår test av 206 GTI her.

    Konklusjon:

    Vår testbil er disse motstanderne overlegen hva angår plass og komfort, men med hensyn til finish er de jevnbyrdige. Vår testbil var så befengt med småfeil at vi knapt trodde det sto en Mercedes-stjerne på panseret. Et kupelys som slo seg av og på av seg selv – særlig når bilen svingte samt ødelagte håndtak for setejustering var de to mest iøynefallende og irriterende elementene.

    Når det gjelder kjøreegenskaper er de tre bilene så vidt forskjellige at de knapt kan sammenlignes. Cupra er den mest rampete, Peugeot 206 den mest komfortable og A190 sannsynligvis den sikreste på grunn av elektronikken.

    Vi velger likevel bort A190 i denne sammenhengen. Små GTI-biler kjøper man ikke fordi de er praktiske, man kjøper de av irrasjonelle grunner der design og moro-faktor teller langt mer enn praktiske løsninger og sikre kjøreegenskaper.