Konklusjon og konkurrenter

I forhold til Passat TDi med 90 hk, er prispåslaget beskjedne 20.000 kroner for utgaven med 115 hk. Og verdt hver krone


Klokelig nok har TDi-motoren på 110 hk gått ut av Passat-rekken, og alternativet er Passat med 90 hk som ikke er et reelt alternativ. Det er mye pepper i de 20.000 kronene.

Et annet alternativ er Passat 2.5 TDi som koster formidable 140.000 kroner ekstra. Bortkastede penger, spør du oss – til det er forskjellen på 1,9-literen for liten.

Få utenfor VW

Og hvem kan ellers tukte vår test-Passat? Ikke mange. Visst lager franskmennene gode TDI-er til en overkommelig penge, men til sammenligning koster Citroën Xantia 2.0 HDI stv. 287.800 kroner – altså er den i utgangspunktet dyrere enn vår testbil. Og det er før du får lagt til Automatgearet på den etter hvert aldrende Xantia.

Det samme er tilfelle med Peugeot 406 HDI (110 hk) stv., som i businessutgave koster 299.000 kroner – uten automatgear.

Mens vi venter på Audi

De nærmeste konkurrentene kommer fra samme konsern – altså VW-gruppen – men de fleste av disse har enda ikke fått den nye turbodieselen. For eksempel har en Audi A4 1.9 TDi Avant fortsatt 110 hk/225 Nm, og prislappen er 324.000 kroner, en bil som altså er tregere enn vår testbil, har mindre plass, ikke automatgear, og en prislapp som er mer enn 40.000 kroner høyere.

Nærmeste Passat

Skal du ha en tilnærmet lik kjøreopplevelse i samme modellrekke bør du heller titte på en Passat V5 eller V6 som muligens kan holde tritt med vår test-Passat i enkelte øvelser. Men det koster – Passat V5 koster nærmere bestemt fra 328.000 kroner mens du må opp på over 450.000 kroner for å bli den sikkert glade man akk så fattige innehaver av en Passat V6. Da får du 4Motion med på kjøpet, og det er jo snilt gjort.

Poenget er at disse bilene nok er kjappere fra 0 – 100 km/t, men ved akselerasjon i fart, for eksempel ved forbikjøringer, er TDi-en overlegen eller sammenlignbar, men prislappen er mye, mye lavere.

Sjekk vår tabell over dieseløkonomi, der vi har laget sammenligninger av flere forskjellige biler med tanke på ytelse og økonomi. Diesel er kanskje ikke helt stuerent og politisk korrekt – enda – men det er både rimelig i drift, avansert teknisk og kjappere enn tilsvarende bensindrevet bil til samme pris.

Det er ikke lengre flaut å kjøre diesel.