Konklusjon og konkurrenter

Vår Xsara hadde utstyrsnivå SX, automatgir og en prislapp på 212.300 kroner. Er den konkurransedyktig?

Kampen i kompaktklassen er steinhard, og nærmest hver eneste bilfabrikant med respekt for seg selv har en bil i dette segmentet - men med automatgir er utvalget begrenset ned til noen få stykker.

Få biler i klassen med automat

Da møter nemlig Xsara biler som Hyundai Elantra 1,6 og Peugeot 306 XT. Hyundai Elantra sine fordeler er sterk motor (1,6-literen yter 116 hester), og en prislapp på beskjedne 193.950 kroner. Det største problemet med koreaneren er imidlertid plassen, for bagasjerommet er smekk fullt etter at du har lastet in 362 liter.

Lite bagasjerom - sammenliknet med Xsara - er også Peugeot 306 XT sin svakeste side, selv om det med sine 442 liter nok likevel vil holde for de fleste av oss. Prisen derimot er dens sterke kort, for Peugeot forlanger ikke mer enn 202.700 kroner for 306 XT med automatgir - med det er knapt så avansert som man finner det i Xsara. Motormessig er den dessuten på linje med Xsara, for under panseret skjuler det seg en 1,6-liter med 90 hestekrefter.

Konklusjonen

Med automatgir er Citroën Xsara blitt enda mer komfortabel. Automatkassen kler bilen godt, og motoren på 90 hestekrefter sørger for hyggelige ytelser. Prislappen på 212.300 kroner bør ikke skremme, for utstyrsnivået er bra. Pluss for bilen dessuten for at den tilbyr generøst med plass, og at plassen er lett å utnytte.