Konklusjon og konkurrenter

Hva blir så dommen? Er Norges mest kjøpte bil også testens beste, eller blir den slått på målstreken av en franskmann?

Trass i at Megane besitter kvaliteter som gjør den til en nytelse på langtur, og et bagasjerom som sluker det meste, når den ikke opp denne gangen. Megane faller igjennom på grunn av sine uforutsigbare kjøreegenskaper og på grunn av en lite velordnet førerplass hvor man må strekke seg etter enkelte brytere.

Golf vs. Xsara

Dermed står tvekampen mellom Volkswagen Golf og Citroën Xsara. Golfen har de desidert beste kjøreegenskapene, gir en fantastisk følelse av kvalitet - og har et rent for dårlig bagasjerom sammenliknet med konkurrentene. Dessuten er den for dyr, vår testbil var en Highline til 220.000 kroner, og den har bare ett års garanti.

Testvinneren er derfor Citroën Xsara. Den har en fornuftig pris (212.300 kroner - med automat), og den har bedre plass enn Golfen. Det sammen med at bilen har tre års garanti - Golf har bare ett år - kjøreegenskaper som tilfredsstiller de som liker å kjøre bil, men også de som sverger til komfort, gjør den til testens vinner.

Xsara Automat og Golf Highline

Citroën Xsara hadde automatgir, noe som plusser på prisen - og som forandrer bilens kjøreegenskaper. Uten automatgir forlanger Citroën 202.300 kroner for Xsara 1,6i SX. Det største problemet med automatkassen i Xsara er at bilen bremser langt dårligere enn en Xsara med manuelt gir. Grunnen er at automatkassen frikobler relativt sent og at du dermed ikke bare må overvinne bilens moment fremover, men også motorens trekkraft. Dermed må du trykke hardt på bremsepedalen for å stoppe Xsara.

Golfen vi brukte under vår test var en Highline. Det betyr at bilen har sportsseter som standard, klimaanlegg, sportsratt og skinndetaljer i interiøret. Vår bil var i tillegg utstyrt med 16 toms felger med dekk i dimensjonen 205/55 R 16 som gjorde bilen stivere enn hva en Highline i utgangspunktet er. Mer rettferdig hadde det vært dersom vi hadde fått en Golf 1,6 Comfortline til testen. Den har samme utstyrsnivå som franskmennene og ikke fullt så ekstreme seter som vi hadde gleden av å nyte i Highline.

Dermed går også prisen ned, for en Comfortline koster ikke mer enn 207.750 kroner. Likevel hadde testresultatet vært uendret, rett og slett fordi Golfen forsatt ville vært dyrest (sammenliknet med en Xsara med manuell kasse) og fordi bagasjerommet ikke ville nådd opp på konkurrentenes nivå.

Vinnerne av de ulike delene

  • Testvinner Plass: Renault Megane
  • Testvinner Komfort: Volkswagen Golf
  • Testvinner Motor: Renault Megane
  • Testvinner Kjøreegenskaper: Volkswagen Golf
  • Testvinner Pris: Citroën Xsara
  • Testvinner Garantier: Citroën Xsara