Konklusjon og konkurrenter

Å si at Xsara VTR er uten konkurrenter er å ta i. Men det er svært få biler som kan tilby så mye komfort og så pent utseende for en prislapp som knapt hopper over 190.000 kroner.


På lenken "Pris, utstyr og ytelser" har vi sammenlignet Xsara VTR med de mest aktuelle konkurrentene etter vår mening. Ønsker du selv å sette opp en sammenligning, har vi laget en liste i vårt søke og sammenligningsverktøy over alle coupeer som koster under 210.000 kroner, men som har minst 85 hk. Standardutstyret skal minst inkludere ABS-bremser. Denne listen finner du her.

Både Opel Tigra og Ford Puma er for små til egentlig å kunne sammenlignes med Xsara, og Ford Puma er så rendyrket som mini-sportscoupe at den egentlig faller liten utenfor. Opel Tigra kan muligens sies å være mer pen enn sportslig, men sammenlignet med Xsara blir den i minste laget. Tigra ble for øvrig lansert i 1996/97, og var en utpreget "motebil", som vi nå ganske trygt kan si at har falt av moten for lenge siden.

Og nettopp dette er Xsara VTR sin største styrke, vel er den sportslig men likevel er den så vidt "klassisk"Q med hensyn til utseende at den ikke faller av moten på samme måte som andre sportscoupeer. Men du bør kanskje velge en anne farge enn vår gull metallic testbil -- en farge vi mistenker for å være morsom i noen å for så å bli nærmest usalgbar på bruktmarkedet.

Fransk utfordrer

Nærmeste reelle trussel kommer også fra Frankrike, i form av Renault Megane Coupe. Den kan du faktisk få med omtrent samme utstyrsnivå som Citroën Xsara VTR, men utstyrt med en 1,6-liter på 110 hk som er adskillig kvikkere enn VTR (0 - 100 km/t på 9,3 sekunder).

Og Megane Coupe 1.6/110 hk koster bare 199.000 kroner.

Denne bilen har vi ikke prøvekjørt enda, den nye Megane har vi bare testet som stasjonsvogn, og vi var langt fra fornøyd med dens kjøreegenskaper. Dette kan imidlertid skyldes dekkvalget på vår testbil.

Vurderer du en lekker, sportslig bil i prisklassen under 200.000 kroner vil vi avgjort anbefale deg en testtur med Megane Coupe, ta med en tur til hyundai-forhandleren og prøv en Hyundai Coupe også -- dersom du ikke synes den ser for vulgær ut.

Men Citroën-forhandleren kommer du ikke utenom, Xsara VTR var et svært hyggelig bekjentskap med meget godt balanserte kjøreegenskaper, komfort og utseende.