Konklusjon og konkurrenter

Lite slagvolum er S2000 sin velsignelse. Og forbannelse.


Det er en velsignelse i forhold til den norske avgiftspolitikken. Visst straffes de 240 hestekreftene, men to liters slagvolum blir det lite avgiftskroner av. Honda S2000 koster 515.000 kroner, det er for eksempel 110.000 kroner mindre enn en standard Porsche Boxster med 220 hk. Og en standard Boxster er litt tregere enn S2000. Langt riktigere blir sammenligningen med Boxster S, som med en pris på 764.000 er 250.000 dyrere enn S2000.

Mercedes SLK 230 Kompressor koster bare 40.000 mer enn S2000. Men sammenligningen er fånyttes -- SLK er en praktisk og pen roadster, men den er en sinke sammenlignet med S2000.

Nærmer i pris er BMW Z3 2.8 med en prislapp på 510.000. Den er kjappere enn SLK 230 Kompressor, men har ikke S2000 sitt sportslige driv. På langt nær. Men den er adskillig mer komfortabel! Skal du ha en BMW på samme nivå -- eller enda litt kjappere, må du snuse på BMW M-roadster som koster 795.000…

Taper på trekk

Som nevnt er Hondas toliter også den største svakhet. Vel er det spesifikke dreiemomentet i forhold til slagvolum høyt, men hva er vel S2000 sine skarve 204 Nm mot SLK 230 sine 280 Nm, Boxters 260, Boxster S sine 305 eller BMW M-Roadsters formidable 350 Nm For ikke å snakke om den vesentlige lyden av en brummende 6-sylindret motor?

Noen cruiser er ikke S2000, og sammenlignet med sine argeste konkurrenter har den kanskje det smaleste bruksområdet. Men dersom lav pris og kompromissløs sportslighet står på innkjøpsplanen, er det ingenting, ingenting som kan hamle opp med S2000.