Konklusjon og konkurrenter

Vår hovedinnvending mot E-klasse er at du som sjåfør fort kan bli distansert fra hva du holder på med, lullet inn av den komfort bilen omgir seg med, og den elektronikken som tar seg av de vanskeligste situasjonene.


Men det er utvilsomt i denne retningen det går, og vi skal kanskje si takk og pris for det -- tross alt bidrar elektronikken til at vi i mange situasjoner blir "sikrere" sjåfører. På sikt er i alle fall undertegnede en smule engstelig for at all denne styrehjelpen skal føre til at vi blir passive og dårlige sjåfører som bruker opp alle sikkerhetsmariner vi får gjennom høyere fart og slurvete kjørestil, men jeg håper mine bange anelser blir gjort til skamme -- at disse tiltakene fører til færre dødsfall i trafikken.

Tysk prestisje

Blant prestisjebilene i denne prisklassen er Mercedes utvilsomt den som i første rekke henvender seg til de luksuriøst orienterte kjøperne, ikke de som i første rekke skal ha dynamiske, sportslige kjøreegenskaper -- i alle fall når vi vurderer det minste motoralternativet.

Vår testbil med automatgir og en god del utstyr blir å sammenligne med for eksempel BMW 520i A, som koster 418.000 kroner i grunnversjon -- en prisforskjell på nesten 50.000 kroner. Med tilsvarende utstyr er nok prisforskjellen nede i 20 - 30.000 kroner, likevel er den betydelig. BMW'en er mer sportslig anlagt, og selv ikke det som kanskje er verdens beste firesylindrede motor kommer opp mot en av verdens beste rekkeseksere. Forskjellen i akselerasjon er stor -- 0 - 100 km/t på 10,2 mot 11,8 sekunder for E200.

Med drift på alle fire

Velger du Audi, får du en A6 med firehjulsdrift, automatgir og en 150 hk sterk 1,8-liter, og har fortsatt penger igjen til å ta med hele familien på en ukes tur til Marbella, eller du kan handle deg storebror med 2,4-liters V6 på 165 hk, og fortsatt ha råd til firehjulsdrift, automatgir og tilsvarende utstyr for under 500.000 kroner. Etter vår mening har denne bilen svært gode kjøreegenskaper, men den kan på ingen måte måle seg mot E-klassen med tanke på komfort.

Det finnes flere konkurrenter også, vi har laget et par tabeller som viser deg konkurrentene i samme prisklasse under lenken "Konkurrenter under 500.000 kroner", og en sammenligning uten hensyn til pris som heter "Billigere konkurrenter"

For det er ingen tvil om at mange konkurrenter er rimeligere, men har bedre plass, og skulle vi selv ha valgt en Mercedes til under 500.000 kroner, hadde vi valgt en E200 CDI som også er oppgradert og sterkere -- og ikke minst kjappere under akselerasjon i fart, det er også snakk om noen få tusenlapper ekstra for å få en E220 CDI med 125 hk, hele 300 Nm, og kjappere akselerasjon under alle øvelser.

Så hva blir konklusjonen for E200? Rett og slett at den har for mange konkurrenter fra egen familie (med dieselmotor), og så mange sterke konkurrenter fra andre hold, at du skal være svært interessert i firesylindrede tolitere til at du skal velge en E200. Og vi tror ikke det finnes mange slike som har lyst til å betale en halv million kroner for ny bil.